Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
sandberg80 skrev: För som sagt, andra vintern är friktionsdäcken lika bra eller bättre på is.
Kan ett odubbat däck någonsin vara bättre än ett dubbat på blank icke "dubbriven" is?

/awwd
AWWD skrev:
sandberg80 skrev: För som sagt, andra vintern är friktionsdäcken lika bra eller bättre på is.
Kan ett odubbat däck någonsin vara bättre än ett dubbat på blank icke "dubbriven" is?

/awwd
Nej. Däremot är den delen av testerna bara en del av alla.
av Steff 99
AWWD skrev:

/awwd
Återigen, det beror väl på det dubbade däckets fabrikat och skick...testerna visar ju att ett nytt dubbdäck (kvalitetsmärke) är mycket bättre på is, men efter att det rullat ett år tappar sin fördel till det nordiska friktionsdäcket...
Med de som söker den billigaste lösningen och köper dubbdäck av tvivelaktig tillverkning redan från början har sämre fäste än de bästa friktionsdäcken.
Jag har alltid haft centraleuropeiska friktionsdäck eftersom jag kör 90% stadskörning och resten motorväg. Har faktiskt aldrig kommit i någon situation där det har krävts mer fäste. Nu när dom nordiska friktionsdäcken är bättre på vått och torrt (bättre än innan alltså) tänkte jag prova det. Så det blev Hakka R SUV 18".
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har kört dubbfritt sedan 1988 (tror jag), även i taxitrafik. Så det har varit många snöiga och hala nätter/morgnar. Det är bara när är lössnö som det är slirigt. Men det är det med dubbat också.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har kört dubbfritt i 8-9 år, men har de senaste åren kört dubbat för säkerheten.
Var med om en olyka för några år sedan då en dam i den andra köriktiningen svängde vänster framför mig och fick sladd när hon kom över i min körbana, hon hade dubbfria däck o jag hade dubbfria däck smällen blev inte särskilt kraftig var nere i runt 20 från 50 (på 90 väg) ca 30m bromssträcka för mig men mycket plåtskador. Hade vi båda haft dubbdäck vid det tillfället så hade olykan förmodligen inte inträffat. Till o börja med hade förmodligen damen inte fått sladd o min bromssträcka hade varit betydligt kortare. Mina dubbfria däck var ca 3 dagar gammla, produktions datum 3 månader innan. Kör ofta innan saltbilarna hunnit ut på de skånska vägarna.

Sen om nu dagens såkallade nordiska dubbfria däck är bättre vill jag inte säga något om :)
av Novis01
XC90_Executive skrev:... jag kör 90% stadskörning och resten motorväg...
Då är det verkligen tur att du har 4-hjulsdrift och hög markfrigång :D
av Novis01
XC90_Executive skrev: Absolut! 8) Men XC60 R-design är en väldigt trevlig bil att köra och att se på.
No doubt, hade den inte varit så "liten" i baksätet och framförallt bagaget hade jag också kört XC60
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Novis01 skrev:
XC90_Executive skrev:... jag kör 90% stadskörning och resten motorväg...
Då är det verkligen tur att du har 4-hjulsdrift och hög markfrigång :D
En sänksats på 15 cm borde rätta till problemet.
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]