Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Cunningham
Tack för goda råd så här långt!

Är det någon som har en aning om vad det kostar att låta ett proffs behandla klädseln? Inte en helrekond, utan enbart skinnklädseln.
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag skulle vara extremt försiktig med att använda lädertvättmedel. Vi har sabbat en soffgrupp genom att använda Ikeas skräp. De flesta läder är belaggda med en coating som skyddar mot slitage och smuts. Denna coating kan släppa från lädret om man använder fel produkt, det var vad som hände för oss. Olika lädertillverkare använder olika sorters coating och jag skulle bara använda det medel som tillverkaren rekommenderar alternativt en proffsfirmas.
av Cox
Galltvål fungerar utmärtkt att rengöra skinn med, missfärgar inte skinnet och är milt samt rengör väldigt bra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Märken på t.ex ljusa armstöd brukar gå bort ganska lätt om man tar med interiörtvätt och "mirakelsvamp". Man får dock vara lite försiktig så man inte gnuggar för hårt och för ofta.

Jag har en XC60 R-design med svart läder som huvudfärg men med inslag av ribbat ljusbeige läder. Bland annat är "insteget" på stolen beige. Mina jeans har färgat av sig ordentligt med det tog mirakelsvampen bort hur lätt som helst. Tog givetvis "läderkräm" efter, annars torkar lädret.
av semmelman
Läderkräm, vilket?
Jag hade en gång en burk minkfett till kängor, läderjacka och läderfåtöljer vilket var jäkligt bra tyckte jag, det var vitt tror jag så det borde kunna funka på lädersäten oxå.
Här är nåt annat nån rekommendera när jag googla:
http://www.fix-universal.com/produkt.asp?fp=3

Skönt att bara påföra och inte behöva efterpolera.

Tror man kan hitta produkter på hästaffären faktiskt, de har ju använt lädersäten några hundra år längre än det funnits bilar menar jag... http://www.hastbiten.se/laderkram-stubb ... c-141.aspx
http://grand-prix.se/product_info.php/p ... eed816dc9d
av volvofreak
Tjena!

Jag har alltid kört Grov rent som man kan köpa på Biltema. Vätskan är i koncentrerad form, så man kan ta ca
2 dl vätska i en sprayflaska och resten vatten. Spraya och gnugga lätt med en Scotch-brite svamp och torka
av omgående med en torr trasa. Annars finns det risk för rinningar.
Medlet tar bort skiten grymt bra, man ser hur allt försvinner.

När du är klar med sätena kan du ta en blöt trasa dra den en gång till på sätena, för att sedan torka av med torr trasa.
Medlet kan lämna lite klibbighet annars.

Sedan kan man köpa riktiga skinnmedelsgrejer på ett ställe i Bromma Stockholm som heter SGA.
Dom har en liten fyrkantig flaska som är lämplig för skinn och kostar ungefär 90 kr.
Det är bra grejer och inte något Turtle skräp från OK-macken.

Gnugga in medlet på sätena. Vänta sedan en 15-20 minuter och torka av med torr trasa.

Det enda negativa är dock att det kommer lukta nytt skinn ett tag. Så man får vänja sig.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag provade i vintras med Volvos eget lädervårdsmedel. Det såg snyggt och nytt ut efter behandling men det varar inte vara speciellt länge. Man får väl stryka på ett par tre ggr på år på de slitna ställena, antar jag.
av semmelman
Den här gamla tråden dök upp igen, ja jag köpte en stor flaska Turtle Leather Cleaner & Conditioner på en välsorterad mack och behövde bara smörja in och torka bort överflöd så vart sätena både renare och insmörjda, en tjugondel högst gick åt för två säten, har 95% kvar, rekommenderas. Dessutom testa jag den på lädersoffan hemma, det gick lika bra till den.
av Sjuksköterskan
semmelman skrev:Den här gamla tråden dök upp igen, ja jag köpte en stor flaska Turtle Leather Cleaner & Conditioner på en välsorterad mack och behövde bara smörja in och torka bort överflöd så vart sätena både renare och insmörjda, en tjugondel högst gick åt för två säten, har 95% kvar, rekommenderas. Dessutom testa jag den på lädersoffan hemma, det gick lika bra till den.
Jag har använt Turtles lädervårdssatser sedan min V70 var ny, bilen är insmord två gånger årligen och lädret är i toppskick. Använder den också till husets lädersoffor och -fåtöljer med fint resultat, så jag instämmer i rekommendationen. Finns att köpa på de flesta större bensinmackar.

Vänligen
Forumets sjuksköterska

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]