Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
Jag köpte bara 2 nya däck och jag hann bara kolla det ena däcket noga eftersom han höll på att skruva på det andra på bilen.

Kanske det sitter sådana klistervikter på. Jag har aldrig sett hur dom sitter på fälgen så jag kollade inte efter det.
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns ju en valmöjlighet i moderna balanseringsmaskiner som heter "dölj vikter" vilket placerar vikterna bakom de ekrar som finns. Det brukar ge flera vikter som resultat, men ändå ganska stora möjligheter att dölja dem helt.

/Thomas
Funk skrev:Det finns ju en valmöjlighet i moderna balanseringsmaskiner som heter "dölj vikter" vilket placerar vikterna bakom de ekrar som finns. Det brukar ge flera vikter som resultat, men ändå ganska stora möjligheter att dölja dem helt.

/Thomas
Var ändå ute vid bilen så jag tog två bilder för att visa klistervikterna. Klicka på bilderna för att se större version. Ni får ha förbiseende för de skitiga fälgarna :D Tyvärr har de inte satt klistervikterna bakom ekrarna så de är synliga men som sagt - bättre än att ha dem på fälgkanterna då det ofta ger fula märken som är kvar när du sedan balanserar om hjulen. Dessutom så brukar lacken spricka = oxidation.
Bild

Bild

Cassini 17-tum har för övrigt en värdelös konkav fasning för som samlar bromsdamm). Dessutom är fälgens insida svarvad helt plan vilket gör att smutsigt vatten rinner ut på framsidan fälgen......Mina gamla Regor var snyggare och renare......ibland går utvecklingen åt fel håll....... :roll:
Tack för alla svar.

Uppdatering: Var hos en däckfirma igår och förklarade problemen, killen testade bilen och jag åkte med, inga problem alls med vibrationer. Har inte hunnit testa själv efter detta, ska göra det i dag.

Han sa att om man kör sällan om bilen tex stått 1 vecka, så kan det bli typ beläggning på bromsskivan, kanske ytrost som kan orsaka detta problem.

Kan det stämma?

Ska man bromsa till ordentligt i bland för att få bort ev yta?

Att det inte satt någon balanseringsvikt på ett hjul sa han att det var för att när detta balanserades en gång så behövdes inte någon vikt.

Tycker det är högt bullerljud i bilen, vet att många V50 brukar ha det, men kan man minska detta med andra däck?

Eller får man helt enkelt stå ut med det?
Användarvisningsbild
av olindh
EmilJonsson, tack för bilderna. Då fick man lära sig något nytt. Jag tittade efter klistervikter i fälgarna men kunde inte hitta några. Jag undrar om det kan vara så att Michelin energy saver som är gjorda för lägre bränsleförbrukning är väldigt välbalanserade?

Jorgenvolvo, vad har du för storlek på däcken och vad heter däcken mer än Continental?

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]