Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
I de tester som jag har läst så tycker jag mig se ett tydligt samband: att de mer lättrullande däcken är tystare och mer komfortabla än de övriga.

T.ex. Michelin energy saver brukar alltid ligga i topp när det gäller låg bränsleförbrukning och låg ljudnivå, däremot är den något sämre när det gäller bromsning.

Kolla t.ex. denna testen:

http://www.teknikensvarld.se/files/0917 ... jodack.pdf
Användarvisningsbild
av olindh
Heman, jag tycker att Michelin energy saver är en bra kompromiss mellan miljö och säkerhet.

Jag fick ett erbjudande från bilia i brevlådan:

205/55/16 för 1395 kr styck inklusive montering eller 195/65/15 för 1095kr inklusive montering. Jag hade kört på det.
av HeMan
olindh skrev:Heman, jag tycker att Michelin energy saver är en bra kompromiss mellan miljö och säkerhet.

Jag fick ett erbjudande från bilia i brevlådan:

205/55/16 för 1395 kr styck inklusive montering eller 195/65/15 för 1095kr inklusive montering. Jag hade kört på det.
Tack! Du kan få 205/55/16 för 895:-/st på däckonline och så har jag ett ställe som monterar för 200:-/st så det blir faktiskt ännu lite billigare. Många bäckar små...

Vad gör att du tycker Energy Saver är en bra kompromiss?
Användarvisningsbild
av olindh
Energy saver är både mycket lättrullande och tysta samtidigt som de inte är många meter efter de bästa däcken i bromstesten. Därför tycker jag att det är en bra kompromiss.

Tycker man däremot att bromssträckan är det allra viktigaste och inte prioriterar låg bränsleförbrukning och komfort så kanske man ska välja ett annat däck.
av HeMan
Tack för alla svar och inkast!

Har nu pratat med svågern, som är verkstadschef på en större bilverkstad. Han menar att miljödäck visserligen är "sämre" än andra däck i bromssträcka och allt sånt, men att det är så pass marginella skillnader. Han tycker man ska välja det tystaste däcket som finns - och han menar att det är Michelin Energy Saver.
Med den reservationen att han inte testat Goodyear och säger att det säkert kan vara lika bra, han poängterar än en gång att köper man ett premium-däck så får man ett bra däck med bra egenskaper.

Så nu ska jag bara välja... Miljödäck eller Svanen-märkt miljödäck?

EDIT:
Det blev Michelin Energy Saver 205/55 16. Eftersom det rekommenderats från flest håll, oberoende av varandra.
Levereras från däckonline för 3554 bagis, ink moms och leverans. Känns...bra!
av HåkanS
Ja la på Nokian Hakka Z, 225x45x17. Supernöjd. Tyst, tryggt, stabilt och miljövänligt. Mina bästa däck någonsin.
av Geiger
Hankook K110 V12, har fått mycket bra i komfort i tester. Och dom går betydligt tystare än Nokian Z som jag åkte på innan.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]