Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Väldigt bra förklarat, tack Emil !

Ska ha detta i åtanke.. men ska först få dämparna kollade av en verkstad och se om dom klarar av en sänkning på 35mm, sedan får jag ta ställning till om jag ska köpa dämpare samtidigt som fjädrarna... det är som sagt en budgetfråga.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja anpassa efter dina egna behov och budget. Kolla pris och några olika alternativ och se om du får in det inom budgetramarna. Annars kan du alltid köra utan att byta dämparna och utvärdera efteråt. Känns det inte bra så kan du alltid komplettera senare.
Användarvisningsbild
av opA
Det är väl så jag tänkt göra från början om inte en verkstad dömer ut dämparna direkt.. för det är inte direkt gratis med ett par ordentliga dämpare =)

Tack för svar igen och ett väldigt utförligt svar =)
Användarvisningsbild
av opA
Man har fått mängder med respons nu från folk man känner.. både folk som säger att jag bör sänka bilen men även att jag INTE bör sänka bilen p.g.a det tär på bussningar, lager & däck mer än normalt..

Bör jag verkligen vara så rädd för allt detta ? Har fått detta att tänka på av folk som arbetar på verkstäder med hjulinställningar o.s.v som dagligt arbete där dom ser sånt här.. speciellt på bilar som tillhör ungdomar som en själv. :roll:

Och med tanke på att min bil används dagligen till och från jobbet så är trasiga bussningar & lager något jag inte direkt vill stöta på..

Är jag för rädd för att detta ska hända ? Min bil är ju som jag sagt innan en -06:a men den har gått över 16.000 mil.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag kan säga att 4 cm ändå är rätt mycket. OK - inte i ungdomssammanhang:-) men Volvos "originalsänkning" är på 2 resp 1,5cm och i kombination med dämparna så är det bra mycket fastare än original. På gränsen till stötig. 4 cm tror jag kommer att bli jäkla styvt. men är utseendet prio ett så.......Vet iaf en som sänkt mycket ce 4-5 cm och dessutom satt på racedämpare och till slut fick renovera framvagnen då krafterna gick rakt upp i stag och fästen vilket till slut inte klarade påfrestningarna utan. (detta exempel var en Audi coupé)

Ju extremare dessto större risker skulle jag nog säga. Dessutom kan det börja krångla med frigången till hjulhus och skärmar och då går den inte igenom besiktningen. Däcken får inte ta i vid fullt rattutslag. Du skall ju dessutom kunna svänga med fjädringen belastad.....

Kanske finns det någon här som sänkt 4 cm och har lite erfarenheter? jag har ju "bara" 2 cm på min.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Har V50'in samma bakvagn som C30'in(alltså från Ford Focus)?

I så fall är det enda man ska hålla lite koll på är bak cambern. En del verkar få mycket camber av någon anledning(det ska inte vara justerbart så alla borde få lika...) men oftast handlar det om bilar med coiloversatser som är justerbara i höjd. Och man kör kanske med drygt 50mm sänkning.

Jag kör med 43mm sänkning bak(30mm fram) på min C30, och min camber håller sig inom fabrikstolerans.

Du behöver inte vara det minsta orolig för bussningar och lager mm...

(det skulle vara intressant att få en förklaring på varför lagren skulle slitas fortare... :roll: )

.
Användarvisningsbild
av opA
Nu ska väl inte min sänkas 4cm, men 3 till 3,5cm :roll: :D

Men å era vägnar verkar de vara ganska lugnt då..

Har tyvärr inte fått tummen ur och pratat med en verkstad än om mina dämpare.. ska göra detta så fort jag får tid :)
ThomasT skrev:Här finns bilder på en V50 med HR's sänksats på:

http://www.garaget.org/?car=99898

Blir riktigt snyggt!!
Jojemen.. har haft kontakt med denna snubben innan och självklart är hans bil fin =D
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag fick lära mig en ny sak idag.

Det är bara bilar med Volvo motorer som har haft problem med drivaxlarna.... Vi som kör Ford prylar har inte varit drabbade.

Första positiva jag har upplevt med att det är en Ford snurra i bilen.... :D

.
ThomasT skrev:Jag fick lära mig en ny sak idag.

Det är bara bilar med Volvo motorer som har haft problem med drivaxlarna.... Vi som kör Ford prylar har inte varit drabbade.

Första positiva jag har upplevt med att det är en Ford snurra i bilen.... :D

.
I min C30 -07 2.0 satt det en exakt likadan motor som i brorsans Mondeo -01... Det kan ju inte hänga på motorn.. eller?

/Christian

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]