Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av swemax
Jag har lackbehandlat mina senaste 5 bilar, 2 direkt direkt efter leverans och 3 inom 2 veckor.
Inga problem, jag tror det är länge sen man behövde vänta på att lacken skulle "härda"
Skulle tro att det var på den tiden man använde kolvätebaserade lösningsmedel som det kunde ta lite längre tid innan den torkat helt igenom.
Idag är det väl vattenbaserat och ugns torkat = så fort den svalnat kan man lackskydda.

Jämför vanlig målarfärg där alkydfärg har mycket längre torktid än en vattenbaserad
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perado skrev:Men när anses lacken som härdad? Det är ju inte så att den lackeras direkt på linan utan innan den blir ihopskruvad har väl redan några veckor gårr? Eller har jag fel? Jag har själv en ny maskin på ingång och jag har nästan beslutat mig för att direkt lägga på en lacksförsegling. Tycker ni att jag gör fel? Vad säger andra bilmärken?
Appropå tid att härda......

Hade haft min bil i nästan 2 månader när fåglarna sket på den och färgen på taket gick åt helevete trots att jag spolade bort skiten på direkten.

Antingen berodde det på att lacken fortfarande var mjuk eller så berodde det på att volvos lack är riktig skit. För tjejens BMW som stod brevid träffades ckså av skiten och fick inga märken alls. ?:-/
av swemax
Hur länge väntatde du med att tvätta bort?
Fågelskit är riktigt elakt frätande, typ som saltsyra, och värst verkar det vara om det är fuktigt ute så att det tar lång tid innan den torkar.
Har ni samma kulör? / fick ni lika mycket skit på bägge?
av perado
swemax skrev:Jag har lackbehandlat mina senaste 5 bilar, 2 direkt direkt efter leverans och 3 inom 2 veckor.
Inga problem, jag tror det är länge sen man behövde vänta på att lacken skulle "härda"
Skulle tro att det var på den tiden man använde kolvätebaserade lösningsmedel som det kunde ta lite längre tid innan den torkat helt igenom.
Idag är det väl vattenbaserat och ugns torkat = så fort den svalnat kan man lackskydda.
Det var skönt att höra. Jag har också inte sett något problem med detta men man vill görna vara säker. Visst kan jag förstå att Volvos lackgaranti kanske inte gäller längre men .. jag föredrar ett riktigt lackskydd. Det blir en teflonbehandling denna gången ;)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
och har du kört med polermaskin på taket för att se om det hjälper?

Vissa är fägelskitar verkar vara extra "aggresiva" vad det gäller frätskador. Jag fick en på S80in i somras som jag tog bort efter ca 10 min. Trots det blev det märke. Bilen var helt ren och den är lackbehandlad. Det är komiskt, för skiten hade "pärlat" sig, men det blev ändå märke. Ett varv med polermaskinen och ett milt polermedel fixade det på 5 sekunder!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:och har du kört med polermaskin på taket för att se om det hjälper?

Vissa är fägelskitar verkar vara extra "aggresiva" vad det gäller frätskador. Jag fick en på S80in i somras som jag tog bort efter ca 10 min. Trots det blev det märke. Bilen var helt ren och den är lackbehandlad. Det är komiskt, för skiten hade "pärlat" sig, men det blev ändå märke. Ett varv med polermaskinen och ett milt polermedel fixade det på 5 sekunder!
Polerade med maskin så mycket jag vågade, visst blev det bättre..... men frätskadorna är så djupa att de både syns och känns ändå,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
swemax skrev:Hur länge väntatde du med att tvätta bort?
Fågelskit är riktigt elakt frätande, typ som saltsyra, och värst verkar det vara om det är fuktigt ute så att det tar lång tid innan den torkar.
Har ni samma kulör? / fick ni lika mycket skit på bägge?
Lika mycket skit på båda biarna, metallic båda två med klarlack, körde direkt iväg och spolade av volvo så det tog kanske 30 min innan det var borta.

BMW rengjorde jag senare, ändå finns inte en tillstymmelse till skada.

Detta har upprepat sig 3 ggr på båda bilarna samtidigt..... så volvo harn 3 omgångar frätskador, BMWn händer inte ett dugg med varje gång.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
swemax: Bara för att din bil har stått i ugn i 80grader för att lacken ska torka innebär det inte att den har härdat för det. Bilens karosseri lackeras i fabrik men delarna som front lister osv har lakcerats innan. Jag tycker är rätt dåligt att mna kan se nyansskilnader på en helt ny bil mellan ex huv och front. Vet också en som tog sin splitter nya bil o lackade om hela med en gång efter leverans. Men nu är han billackerare också så lite nördvarning över det kanske..

VolvoB20: Du berättade inte hur gammal BMWn var, gissar på att den var äldre än 2månader ifa..
I vilket fall som helst så gör ju var o en som den själv vill men jag skulle absolut inte göra det. För er som inte tror på mig ang härdad lack efter nylevernas. Ta er bil, ställ in den i ett garage en vecka så lär ni märka att det luktar ny lack i hela garaget efteråt.

Jag tror inte volvos lacker är sämre än andras.
av swemax
Lackskydd har ju funnits rätt länge nu och Ditec & Co vill ju helst ha bilen så snart som möjligt.
Om det var så att det skulle vara "farligt" att skydda tidigt skulle vi ha hört om det och de olika företagen skulle inte våga ta in bilarna så snabbt då de skulle få extrema stadeståndskrav på sig.
Men var och en gör som han vill.
Det enda jag tror man skall undvika är silikonbaserade produkter då man kan få problem vid en skada som kräver omlackering.

Vad gäller lukt, plastdetaljerna i bilen gasar en hel del.
Speciellt bakluckan på XC90 som luktade plastbåt ganska länge.
Vet ej vilka fler Volvo som har plastlucka men det känns som V70II har det när man knackar på den.
Kan förmodligen förklara en hel del av lukten.

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]