Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mysko
EvilEd skrev:
Mysko skrev: Å rena lyktor är enormt bra, inget snack om den saken. Frågan är bara varför dom tog bort kravet på lykttorkare.
Det är en mycket bra fråga, Saab säger tex att Xenon "kräver"
plastglas och torkare kan då inte användas för glasen blir repiga...

Hur kan Xenon "kräva" plastglas?
Jag anser att det är ren snålhet/fåfänga från tillverkarna.

Eller har ni/nån fått nån förklaring på varför Xenon "kräver" plastglas?

Om jag inte minns fel så hade V70N fram till 04'a Xenon med riktig glas,
med spolare och torkare? Var det inget bra? knappast...snålhet
säger jag.

Mvh
ed
Hmmm ja plastglas kan ju inte vara bäätre än glas. Å om man är tvungen att ha torkare på xenon, så rasar ju helas kiten där?
Användarvisningsbild
av Driver64
Mysko skrev:Å rena lyktor är enormt bra, inget snack om den saken. Frågan är bara varför dom tog bort kravet på lykttorkare.
På Vägverkets sida om körsäkerhet kan man läsa att "Bilen bör vara försedd med strålkastarrengörare". Har för mig att kravet på strålkastarrengörare var en svensk särbestämmelse som fick stryka på foten vid EU-inträdet... :???:
av Toyota Rav4
Volvo-power skrev:Någon som känner till om det finns nån som säljer billiga schyssta
Xenon-kit med H7 lampor till billig peng, skall passa S80.

Tacksam för svar.
Prova på en webshop som heter http://www.ledtek.se dom har bra priser, har själv beställt därifrån.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
http://www.xenonljus.nu

Grymt bra service. Har min gamla bil med där. Ska köpa till nya i sommar o sätta på Hel o dimljusen :)
av *pettson*
EvilEd skrev:
Mysko skrev: Å rena lyktor är enormt bra, inget snack om den saken. Frågan är bara varför dom tog bort kravet på lykttorkare.
Det är en mycket bra fråga, Saab säger tex att Xenon "kräver"
plastglas och torkare kan då inte användas för glasen blir repiga...

Hur kan Xenon "kräva" plastglas?
Jag anser att det är ren snålhet/fåfänga från tillverkarna.

Eller har ni/nån fått nån förklaring på varför Xenon "kräver" plastglas?

Om jag inte minns fel så hade V70N fram till 04'a Xenon med riktig glas,
med spolare och torkare? Var det inget bra? knappast...snålhet
säger jag.

Mvh
ed
saab har faktiskt rätt men dom har två anledningar inte bara en vovo likaså...
Xenon blir inte tillräckligt varmt för att hålla lyktorna snöfria under körning. Då använder man plast som leder fram den lilla värmen lite bättre än ett isolerande glas. Det här är skäl förutom dom estetiska.. och dom tillverkningstekniska då det är måndubbelt dyrare att göra ett glas som är tunt, svängt men ändå optiskt riktigt då det är klarglas..
huvudanledning två är att CANADA fortfarande nekar alla som vill använda glas i sina lyktor. Efter en kollision ska det inte kunna finnas glas på platsen och det är ett krav. Både volvo och saab har tidigare tillverkat lyktor exklusivt för canada. Ända sen volvos första ordentliga fyrhörniga lykta så har dom faktiskt tillverkat plastglas till canada.. (1980 års modell alltså..79:ans DL modell räknas inte då detta var innan kravet.).
Användarvisningsbild
av greeeken
Snacka om överpriser på dessa 2 ställen
av robbieboy
Har beställt 2 kits Xenon conversion ifrån Ebay inkl 2 lampor till halvljusen alla på 6000K. Totalt pris inkl frakt blev 5000kr. Det är ca 2500kr billigare än vad jag hittat här i sverige.

/R
av matzen10
Här kommer en länk till http://www.xenonvalot.com/tuotteet_eng.html där du kan köpa kvalitetslysen till din bil. Företaget finns i Finland, men pratar/skriver på svenska om du kontaktar dom.
Detta ställe är en rekommendation från en kille som själv haft xenonkit därifrån. Han har även berömt ballasterna och monteringsanvisningarna som bra och lättfattliga.
Killen (faktiskt förre ägaren till min kärra) har även kompisar som beställt från andra ställen och samtliga har haft strul. Det mesta går ju på garanti, men det blir struligt hur som helst. Han uppger oxå att ett företag i GBG (nånting med xenonkungen eller liknande) inte är att rekommendera.
Jag tänker själv beställa xenonkitet till helljuset samt till dimljusen, för att få en enhetlighet, från Xenonvalot. Kostar ca; 5000:-
Ett tips är att försöka hålla kelvin på 5000 men 6000 funkar oxå bra.

M V H
---> Matz

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

3G släcks

Gjorde min senaste original service hos Volvo &A[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]