Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Tomas88 skrev:Visst kan man polera med Biltema handrengöring :wink:
Ja det var den jag tänkte på.. :wink: , men det är knappast så smart som vi vet...

Jag använder utropstecken när jag vill understryka det som skrivits, att däremot SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER är att skrika, utropstecken får ni alla leva med att jag lärt mig använda på det sättet i skolan. Blir det riktigt illa så använder jag flera !! :wink:

/Thomas
av Hemulen
Kollade pris på det där 2000-medlet,verkade bli ca 400kr med alla avgifter. Tog kontakt med Autoexperten,snackade med en gammal typ "ringräv" :D . Blev det billigare,men ett annat medel........ :lol: .
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Hemulen skrev:Kollade pris på det där 2000-medlet,verkade bli ca 400kr med alla avgifter. Tog kontakt med Autoexperten,snackade med en gammal typ "ringräv" :D . Blev det billigare,men ett annat medel........ :lol: .
Bollnäs bilvård säljer den i provförpackning för 109:- (250 ml) http://shop.bollnasbilvard.se/
Användarvisningsbild
av Funk
Hemulen skrev:Kollade pris på det där 2000-medlet,verkade bli ca 400kr med alla avgifter. Tog kontakt med Autoexperten,snackade med en gammal typ "ringräv" :D . Blev det billigare,men ett annat medel........ :lol: .
Buffer 2000 kostar 265:-/l + frakt hos http://shop.bollnasbilvard.se/ eller 109:- + frakt för en liten så kallad testförpackning på 250ml som räcker till flera bilar..
Men vilket medel blev det då ?

/Thomas
av Hemulen
Err-Bee 103 blev det,en typ polerpasta som ska ta en hel del oxid.Proffsen använder det också enligt den ärrade "ringräven" på Autoexperten. Ska testas någon dag. :)
av Diversion
Har hört skräckhistorier om hur folk (även proffs) har gått på för hårt och förstört lacken. Har man inte gjort det förr bör man kanske vara extra försiktig, bara en tanke
Användarvisningsbild
av Funk
Hemulen skrev:Err-Bee 103 blev det,en typ polerpasta som ska ta en hel del oxid.Proffsen använder det också enligt den ärrade "ringräven" på Autoexperten. Ska testas någon dag. :)
Med risk för att återigen låta elak... den "gamle ringräven" har inte hållt på med detta på ett tag ? Utvecklingen har utan tvekan gått framåt sedan ErrBe hittade upp på hyllorna (på 70-talet?) . ErrBe är iofs ett säkert tips som ganska grovt polermedel som innehåller kisel, men det rår inte på oxider och är ganska så grovt. Eller rättare sagt det bryts inte ned vid polering speciellt bra så det ger en väldigt matt yta som troligen får poleras en andra gång. Skall du köra för hand kanske det går hyggligt, med maskin är det imo inte att rekommendera.

Det stora problemet är att du fortfarande kommer att ha oxid kvar i lacken efteråt vilket snabbar på processen så lacken blir lika vit och "kritig" igen ganska snart. Det spelar mindre roll om du lägger på ett bra lackskydd, det oxiderar ändå.

Bor du möjligen i Göteborgstrakten så är du välkommen att komma till mig och testa alternativ till den gamla ErrBe, PM:a i så fall mig.

/Thomas
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]