Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har 205-60-16 NF5 vinter och 225-50-17 Primacy HP sommar. Kan inte märka någon skillnad alls i förbrukning, och då har jag bra koll eftersom jag åker samma sträckor i samma hastigheter. Primacy är ju ovanligt lättrullande så det kanske kompenserar för bredden jämfört med vinterdäcken? Det känns som om sommardäcken rullar lättare.
PH
Jag tror inte den lilla skillnaden på bredd är boven. Precis som nämnts tidigare så har du mer massa att driva iom större fälgar. Sen beror det till stor del på vad du kör med för däck. När jag hade V40 så åkte jag ett gäng olika 17"-däck och bränsleförbrukningen skiljde en hel del mellan olika märken och modeller. De däck som höll allra bäst, Bridgestone S03, var även de som var mest tungrullade och gav således en högre förbrukning. Med de däck som var mest lättrullade så var det ingen större skillnad mot vinterdäcken.

Annars har du ju skäl att chippa, mer kraft så vid normal körning kan du ju få ner förbrukningen lite med sommardäcken. :D
Har också funderat lite på det med däcktypen.
På 15" arna hade jag Kleber fram som enl däckfirman skulle ge en lägre förbrukning. Har varit lite skeptisk till detta men det kanske ligger nåt i det ändå.
Bak var det nåt som heter Sava har jag för mig.

He he. Ja chippa är ju en rolig lösning.
Jo visst , däcktypen påverkar . men rent teoretiskt så påverkar många faktorer , bredd, däcktyp ,gummiblandning , mönster, däckets vikt och fälgens utformning och vikt mm .
Som perhall skrev ovan så märker han ingen skillnad på förbrukningen mellan sina sommar /vinterdäck detta är då ett exempel på faktorernas inverkan. smalare vintedäck och kanske också med dubbar som då gemensamt minskar friktionen för att tex kompensera den ökade vikten

men rent praktiskt kan man genom att med lite "styling" få sin bil att dra 1-2 dl per mil mera , genom bredare däck och fälgar , välger man då "billiga" däck och fälgar så går det lite enklare att få förbrukningen att öka.

Det finns ett antal aluminiumfälgar på marknaden som faktiskt är tyngre än stålfälgar , nu har ju utseendet blivit det viktigaste(inte fel ) men från början var det ju faktiskt att hålla nere vikten på hjulet som var orsaken till att man tog fram aluminiumfälgar

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]