Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Med "utan klarlack" menar jag att de bleks på det här sättet. http://195.149.144.149/images/29/2965181007.jpg

(Inget klockrent exempel eftersom den också är skitig men lacken har antagit en oxiderad, rosa, ton)
av jhenrikj
Säg så här, köper du en solidlackad bil av Volvo idag så är den lacken så mjuk (3 veckor efter lackering) att du lätt repar den med en nagel. Det klarade jag inte av efter min Ditecbehandling. Det blir inte heller tvättrepor längre, vilket en helt ny ren microfiberduk lyckades fixa utan Ditec.

Ni får givetvis tro vad ni vill , men jag vet att iallafall på min bil så är den mycket tåligare mot repor
Användarvisningsbild
av Funk
jhenrikj skrev:Säg så här, köper du en solidlackad bil av Volvo idag så är den lacken så mjuk (3 veckor efter lackering) att du lätt repar den med en nagel. Det klarade jag inte av efter min Ditecbehandling. Det blir inte heller tvättrepor längre, vilket en helt ny ren microfiberduk lyckades fixa utan Ditec.

Ni får givetvis tro vad ni vill , men jag vet att iallafall på min bil så är den mycket tåligare mot repor
Med dagens lackmetoder är dom uthärdade redan när dom kommer in i monteringsfabriken. vilket också radikalt minskat behovet av korrigeringar i efterkontrollen jämfört med t.ex 90-talet.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
andreas_lofgren skrev:Med "utan klarlack" menar jag att de bleks på det här sättet. http://195.149.144.149/images/29/2965181007.jpg

(Inget klockrent exempel eftersom den också är skitig men lacken har antagit en oxiderad, rosa, ton)
Riktigt så illa ser det sällan ut idag, men titta t.ex på nyare Peugeot transportbilar mm. så ser man samma tendenser..

/Thomas
av Lövet
Måste vara ganska ovanligt dock? Min solidröda T5a har gått 11' mil och är 5 år gammal, finns inte en gnutta tendens till oxidering på den.
av jhenrikj
Funk skrev:
jhenrikj skrev:Säg så här, köper du en solidlackad bil av Volvo idag så är den lacken så mjuk (3 veckor efter lackering) att du lätt repar den med en nagel. Det klarade jag inte av efter min Ditecbehandling. Det blir inte heller tvättrepor längre, vilket en helt ny ren microfiberduk lyckades fixa utan Ditec.

Med dagens lackmetoder är dom uthärdade redan när dom kommer in i monteringsfabriken. vilket också radikalt minskat behovet av korrigeringar i efterkontrollen jämfört med t.ex 90-talet.

/Thomas
Och ändå är lacken mjuk som smör i solsken....
av Xotica
jhenrikj skrev: Vet bara hur det funkat på min bil. På en vecka hade jag flera små repor i bakdörren på vänster sida som blivit när man klivit ur bilen i garaget och tvingats trycka sig mot bilen för att slingra sig ut (att det är idiotiskt att bygga garage som är 2,60 breda är en helt annan sak, det är min hyresvärds fel), med Ditec har det inte blivit en enda repa.

Ditecbehandlingen gör ju att du får en tunn hinna av härdad plast (polymer) utanpå lacken. Har man en solidlack som alltså inte är klarlackad utanpå så gör denna plasthinna jättestor skillnad, har man däremot metallic så gör den i princip ingen skillnad alls.
Detta är saxat från ditecs hemsida vilket bevisar att lacken inte blir på ngt sätt mera motståndskraftig jämfört med bilar utan Ditecbehandling. Tar med de skötselråd som bevisar detta OBS. Råden om att använda mkt vatten handlar om att inte få mindre repor i lacken pga små sandkorn lr annan smuts. Rådet att använda högtryck istället för borstar handlar också om repor.

Kan personligen inte förstå hur ngn kan tro att med en lackbehandling hos ditec eller annat liknande bolag skulle göra lacken hårdare på ngt sätt. Enda skillnaden är att man behåller glansen längre, risken för "tvättrepor" minskar då skiten inte fäster lika lätt. Sedan håller skyddet längre än en vanlig vaxning, det är skillnaden för som ni tex ser så skriver de att fågelskit ska omedelbart avlägsnas.. varför ?? jo för att annars fräter de på lacken. Detta gäller både en Ditec och en obehandlad bil.

//Xo

Här följer några tips och råd hur du på bästa sätt underhåller din Ditec-behandlade bil

* Tvätta inte bilen på minst 14 dagar efter utförd grundbehandling. Under denna period härdar lacken fortfarande och bör inte påfrestas mekaniskt. Dock måste fågelspillning genast avlägsnas från lacken då dess frätande effekt kan skada ytan

* Undvik maskintvättar. De flesta skadar dessvärre lacken genom sitt mekaniska slitage. Undantag är de nya tvättarna med högtryckssprutor istället för borstar. Om du ändå maskintvättar bilen var observant på slitaget. Tidigarelägg eventuellt underhållsbehandlingen vid behov.

* Handtvätta eller använd högtryckstvätt. Ett milt bilschampo underlättar tvätten. Vaxtillsatser i rengöringsmedlet behövs inte men går bra att använda. Använd rikligt med vatten vid tvätten och skölj noggrant. Undvik tvätt i direkt solljus.

* Använd Quick Dry gummiskrapa istället för sämskskinn. Skonsammare för lacken. Säljs av alla Ditec-center.

* Fågelspillning bör avlägsnas från lacken omedelbart. Spillningen innehåller en syra som i vissa kan ge frätskador. Inte heller insekter bör få sitta kvar för länge på lacken då vissa kan påverka lacken.

* Avfettningsmedel kan användas vi behov. Under vinterhalvåret är det vanligt med salt och tjärstänk på bilen. Spruta på lite avfettningsmedel(kallavfettning) innan tvätt för att avlägsna detta. Skölj noggrant efteråt. Använd dock aldrig starkare medel än vad som behövs på din bil. Ibland kan tjäran vara svår att få bort. Kontakta då ert lokala Ditec-center för specialmedel.

*
KONTAKTA DITT DITEC-CENTER OM DU HAR FLER FRÅGOR GÄLLANDE SKÖTSEL AV DIN BIL.
Användarvisningsbild
av Funk
jhenrikj skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Och ändå är lacken mjuk som smör i solsken....
Ge upp... är "lacken mjuk som smör" så är det en traditionell lufttorkande, lösningsmedelsbaserad färg, vilket Volvo inte använt på nära 20 år..

THomas
av jhenrikj
Är det ingen här som fattat vad en Ditecbehandling är för något? Tror ni att det är nån kemikalie som ändrar lackens egenskaper eller vad är det frågan om?

Ditec lägger ett polymerskikt ovanpå lacken. För er som inte vet vad polymer är så är det PLAST. Bilen får alltså en hård plasthinna utanför själva lacken. Denna plasthinna slits givetvis ut med tiden och det är därför du får ombehandla med jämna mellanrum och inte ska nöta på lacken mekaniskt i onödan får då sliter du bort plasten i förtid, därav tvättråden.

Vad som gör att det är skyddande för lacken är ju just det faktum att plasten måste bort först, innan man når in till lacken. Mot hårda vassa saker så är det skitsamma, men vardagsslitage, folk som går emot bilen och sånt så gör det enligt mina egna erfarenheter väldigt mycket nytta.

Visst LACKEN tål inte mer, när du väl kommit in till lacken, men det krävs lite mer arbete för att ta sig dit.
av jumu01
Är nog benägen att hålla med att en DITEC behandling inte är helt fel, har gjort det på min bil.

Bilen är mer lätt tvättad än en utan behandling, vad beträffande repor så har jag mindre av det på min nuvarande bil än de som inte varit behandlade av någon lackförsegling tidigare (speciellt bakom dörrrhandtagen där men efter några års tid ser repor efter naglarna på en ej lackförseglad bil).

Snart är det dags för återbehandling som kommer efter 18 mån.

Sedan om det är värt pengarna är ju upp till var och en att avgöra!

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]