Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Noodles
Mina Hakka4or sitter på sen en vecka tillbaka, köpte paket med Icarus 16" alu.

Tänkte vaxa fälgarna innan däcken skiftades, men sen kom snön och...

Men är det något speciellt vax man bör använda eller funkar vanligt flytade turtle? :oops:
av Teemu
jag har kört med vanligt flytande hårdvax några år - även på sommar fälgarna. Blir mycket lättare att hålla rent året runt då. :)
Användarvisningsbild
av Loner
Noodles skrev: Men är det något speciellt vax man bör använda eller funkar vanligt flytade turtle? :oops:
Funkar bra det, ta samma som du använder till resten av bilen.

/L
Användarvisningsbild
av ER
Noodles skrev:Mina Hakka4or sitter på sen en vecka tillbaka, köpte paket med Icarus 16" alu.

Tänkte vaxa fälgarna innan däcken skiftades, men sen kom snön och...

Men är det något speciellt vax man bör använda eller funkar vanligt flytade turtle? :oops:
Vanligt sonax flytande hårdvax duger, men enligt nån jag pratat med så ger turtles fälgvax "lite" bätte skydd :D , men med "lite" mindre glans :cry: . Dock sa han att vanligt vax typ Turle Original och andra cremevaxer kan bli gula av värmen från bromsar. Om detta är samt eller ej fick jag inget svar på. Dock kör jag med 2 lager sonax flytande hårdvax på mina Lysithea som sitter på sen dryga veckan tillbaka skodd med Hakka 4. Tänkte först köra med samma 2 komp polariserande PTFE lackbehandling som bilen i övrigt fick sig en dust av men kände att det nog var lite overkill på vinterfälgar.
Användarvisningsbild
av Loner
ER skrev:[. Dock kör jag med 2 lager sonax flytande hårdvax på mina Lysithea som sitter på sen dryga veckan tillbaka skodd med Hakka 4. Tänkte först köra med samma 2 komp polariserande PTFE lackbehandling som bilen i övrigt fick sig en dust av men kände att det nog var lite overkill på vinterfälgar.
Vi gör ganska lika här tydligen, jag har två lager sonax på mina Mimas som är skodda med Hakka4.

Lackbehandlig på fälgarna hade varit mumma 8)
av NCR
ER skrev:Ser faktiskt helt OK ut, det man kan vara orolig för är ju percis som med alla alufälgar vintertid i kombination med salt. Hoppas du vaxat dom ordentligt då noggrann rengöring av fälgar inte är roligt då det finns roligare saker att pyssla med.
Njae, som jag resonerar så tvättar jag bilen en gång i veckan med ordentligt med kallavfettning varje gång på vintern, och då skulle vaxskyddet vara borta efter 1 eller två tvättar. Snarare så att jag kallt räknar med att få byta fälg efter 3 år vilket ändå inte gör något med ett pris på 499:- st.
av Teemu
vaxar du fälgarna behöver du oftast inte avfetta dom. Kan ju lägga avfettning på resten utav bilen om man behöver. Rekommenderar en tryckspruta för er som inte har en. Bara att pumpa upp trycket och sedan spraya på istället för dom som sitter på flaskorna man får pumpa som ecn tok. :)
av NCR
Teemu skrev:vaxar du fälgarna behöver du oftast inte avfetta dom. Kan ju lägga avfettning på resten utav bilen om man behöver. Rekommenderar en tryckspruta för er som inte har en. Bara att pumpa upp trycket och sedan spraya på istället för dom som sitter på flaskorna man får pumpa som ecn tok. :)
Köpte en sån igår på Biltema...:)
Användarvisningsbild
av ER
NCR skrev:
Teemu skrev:vaxar du fälgarna behöver du oftast inte avfetta dom. Kan ju lägga avfettning på resten utav bilen om man behöver. Rekommenderar en tryckspruta för er som inte har en. Bara att pumpa upp trycket och sedan spraya på istället för dom som sitter på flaskorna man får pumpa som ecn tok. :)
Köpte en sån igår på Biltema...:)
Och jag fegade ur då jag anskaffade den via lokala blomaffären förra hösten. Måste nog gått plus på den dealen trotts högre pris men 0kr i frakt/åka till biltema/annat ärende till Staden med biltemas butik.
av Noodles
Va får man ge för en spruta med skaplig kvalitet?
Köper ni avfettning på dunk, eller på 1L flaskor, om dunk (eller annan större kvantitet) vart hittar man det?
Vill minnas att OKQ8 endast säljer 'tjär/asfaltsavfettningen' på 1L flaskor?!
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]