Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Brainded skrev:Jag har sedan den blåe varit imponerad över dina poleringskunskaper och jag skulle låta dig polera min 7 dagar i veckan om du ville ;)

mvh
Anders
Jag gissar att du syftar på min fd 330Ci och inte min t5:a? :lol:
Nåväl, jag får en del förfrågningar på poleringsjobb, jag gör dock bara dom jag tycker är kul, eller inom familjen välbehövliga :wink:

Det är däremot alltid kul med beröm! Jag försöker att dela med mig av den kunskap jag samlat på mig under årens lopp, frågan är bara
om detta är rätt "forum" för det? Responsen verkar lite halvljummen, och det är väl kring denna tiden alla vill få bilen sommarfräsch?
Användarvisningsbild
av Brainy
Det verkar ju vara några som svarar, och jag tror det är fler som tar till sig tipsen utan att skriva.

Jag ska ge mig på S40in när jag fått lackskadorna lagade och kommer då garanterat att läsa igenom den här tråden igen innan.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Scania
Jag suger också i mig allt kan jag... är rätt okunnig på detta området så jag uppskattar tråden mycket!

Tror att vi är många "amatörer" som läser vetgirigt här men har man ingen kunskap att tillföra så skriver man kanske inte.
Användarvisningsbild
av wendtan
CP2 skrev:Om ens bil är Ditec-behandlad sedan innan då? Vad kan man då göra före egen hand?
Kör du på en cleaner så kommer det som finns kvar av deras lackskydd att försvinna i vilket fall, sen är det valfritt att gå på med vilken lackkonservering du vill.

Ni ovanstående:
Kul att det uppskattas! Responsen är fullt godkänd numera så jag skall ta o fortsätta med mina
bilvårdstips! Man skall aldrig vara rädd för o fråga, så undrar ni något så är det bara att skriva i tråden eller PM:a.
Har du något bra tips att få bort vaxrester på plastlisterna? Sist jag körde, med Lahegas 36:a, lyckades det krypa in på vissa ställen trots maskeringstape. Har testat autoranges Dewax men det funkade inte alls tycker jag. Iof gjordes det nån vecka efter vaxningen så det kanske fick "sätta" sig för länge.
Användarvisningsbild
av wendtan
På bilen ovan använde jag http://www.sonax.se/s210100.html och det verkar vara en grymt bra produkt.
Ofta kryper vaxresterna fram igen efter att man behandlat med ett medel för plast/gummi.
Men här ser det väldigt bra ut, listerna blir svarta och lagom matta som de ser ut när de var nya helt enkelt.

Jag använder själv dewax ibland, tyvärr vet jag inte om det är samma produkt som de numera har i sin autorange.
Det jag har är i samma typ av halvlitersflaska som topseal ovan. Det tycker jag fungerar skapligt. man får dock stryka på iaf 2 omgångar och högtrycka av(gärna med varmvatten) för att det skall bli helt bra.
wendtan skrev:På bilen ovan använde jag http://www.sonax.se/s210100.html och det verkar vara en grymt bra produkt.
Ofta kryper vaxresterna fram igen efter att man behandlat med ett medel för plast/gummi.
Men här ser det väldigt bra ut, listerna blir svarta och lagom matta som de ser ut när de var nya helt enkelt.
Jag kör också med Xtreme Plastic Renovator. Som du säger, Grymt bra produkt. Har testat en hel del "vinyl-medel" men tycker de flesta bara ser kladdiga eller flammiga ut. Däremot verkar den inte ta bort vaxresterna nu. Får testa Dewaxen igen (verkar som Lahega bara har kvar den som ingår autorange-serien. Hittar ingen annan på deras hemsida) och köra på några gånger.
Användarvisningsbild
av hebbe
mycket bra skrivet, är alltid roligt att läsa om bilvård,kan ju passa på och rekommendera ett bra vinylglansmedel och det är lahega balsam 60,den blir inte jätteblank och är lätt att använda, konsistensen är som hårgele. nästa guide du skriver kanske handlar om kupestädning?????? mvh/fredrik

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]