Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Jag köpte hammerite hammarlack. Finns även nått som heter hammerite slätlack, men inte på micro där jag köpte lacken. Läser man på deras hemsida så står det precis samma sak på slätlacken och hammarlacken under tekniska beskrivningen. Står bland annat "Hammerite hammarlack är speciellt utvecklad för att skydda mot rost och förvandla ett ojämnt underlag till en jämn blank emaljliknande yta". http://www.hammerite.com/sverige/hammarlack.pdf Får se om jag slänger på och ser vad som händer eller om jag åker tillbaka till micro och köper ett bromsokskit ändå. Det är ju trots allt gjort just för bromsok. Negativt med det bortset från att det är över 3 ggr så dyrt är ju att när man väl slagit ihop färg och härdare så kan man väl bara använda det just då och sen torkar det ihop, väl? Tack för svaren iaf!
Användarvisningsbild
av Nexus
Du måste röra om i burken så klarnar färgen. hammarlack finns ju även på OK/Q8 :wink:
Rör om så blir det bra kan jag lova :)
Blir det ej bra så kan jag ta med burken och köra upp den på lill-nojjan som jobbar där :roll:
Användarvisningsbild
av Degnell
Haha jag tar det som ett löfte. Provade att skaka burken kraftigt, och färgen var fortfarande inte jämn när jag öppnade burken utan liknade typ modellfärg som man använde till modellflygplan när man var liten. Det som är lite jobbigt är ju att om det inte blir bra får man väl slipa oken för o kunna lacka om dom?
Användarvisningsbild
av Nexus
Degnell skrev:Haha jag tar det som ett löfte. Provade att skaka burken kraftigt, och färgen var fortfarande inte jämn när jag öppnade burken utan liknade typ modellfärg som man använde till modellflygplan när man var liten. Det som är lite jobbigt är ju att om det inte blir bra får man väl slipa oken för o kunna lacka om dom?
Jag skrev röra om inte skaka :x Färgen är ganska tjock rör och lite spräcklig som FUNK skrev.Jag har målat flera gånger på div saker med hammarlack och det har blivit bra varje gång :D Blir det ej bra första strykningen på:t igen bara :lol:
Användarvisningsbild
av Mr 76
grammse skrev:
Degnell skrev:Haha jag tar det som ett löfte. Provade att skaka burken kraftigt, och färgen var fortfarande inte jämn när jag öppnade burken utan liknade typ modellfärg som man använde till modellflygplan när man var liten. Det som är lite jobbigt är ju att om det inte blir bra får man väl slipa oken för o kunna lacka om dom?
Jag skrev röra om inte skaka :x Färgen är ganska tjock rör och lite spräcklig som FUNK skrev.Jag har målat flera gånger på div saker med hammarlack och det har blivit bra varje gång :D Blir det ej bra första strykningen på:t igen bara :lol:
Citerar grammse: Färgen skall röras om noggrant och ända ner på botten. Annars finns det stor risk att du kommer att få färgnyans-fel.....och spräckliga ok vill man ju inte ha :wink:

// Mr 76
Användarvisningsbild
av Mr 76
Lånar tråden lite: Jag målade mina bromsok förra året med Hammarlacks slätlack med ett mycket lyckat resultat, blir ju som nya :wink:

Nu till min fråga: Jag tänkte i år måla oken i en annan färg. Kan man måla över Hammarlacks slätlack med Hammarlacks slätlack fastän i en annan färg?

Tacksam för svar....

// Mr 76
Användarvisningsbild
av Degnell
grammse skrev:
Det va värst va kinkigt det verkar vara då :lol: Jag ger mej på detdär när det blivit lite varmare ute. Tempen har ju legat på ca 6-8+ på dagarna här i eskilstuna de senaste dagarna, men igår när jag tänkte måla ok(hammarlacken skall målas i temperaturer mellan +8 och +25 grader) så låg tempen på -6 när jag vaknade :x Hur lång torktid är det? Dammtorr 2 timmar, övemålningsbar 4 timmar står det på burken. När kan jag hänga på hjulen och åka igen?
Användarvisningsbild
av Funk
Har du bara 7-8 grader så kan du nog räkna med närmare ett dygn innan den torkar...
4-5 timmar väntade jag i somras (ca.20 grader) och den var ändå inte helt torr...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
Funk skrev:Har du bara 7-8 grader så kan du nog räkna med närmare ett dygn innan den torkar...
4-5 timmar väntade jag i somras (ca.20 grader) och den var ändå inte helt torr...

/Thomas
så länge hade jag ej tid att vänta :lol: jag målade och satte dit hjulet . gjorde ju alla 4 så det tog kanske en timme. sen var det ut på vägen igen :P

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]