Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Dvs i stort sett fritt fram och följer man regeln "Nationellt godkänd personbil" kommer dom inte att säga ett pip på besiktiningen.
Det betyder väl i praktiken bilar äldre än MY-97 ? Eller när blev EU-helbilsgodkännandet standard ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av ER
Funk skrev:
Dvs i stort sett fritt fram och följer man regeln "Nationellt godkänd personbil" kommer dom inte att säga ett pip på besiktiningen.
Det betyder väl i praktiken bilar äldre än MY-97 ? Eller när blev EU-helbilsgodkännandet standard ?

/Thomas
96 på vissa som tex S40/V40 och 97 på dom flesta/resten bilar, men i praktiken bryr sig SBP inte ett skvatt om man följer samma regler för nyare, dvs +/-15mm spårvidd och +/-5% rullokrets. Har haft "lite" för stora däck p åmin S40 utan att dom sagt nåt utan bara kollat om dom var innanför skärmkanten och inte skrapade i någonstans.
av cassidy
Jodå, jag har också läst vad VV och SBP säger om saken men eftersom besiktning är på sommaren för mig så spelar det inte så stor roll.

Det som oroar mig är vad försäkringsbolaget säger om jag är inblandad i en olycka och konstaterar att jag har däck som inte matchar mot typningen.

Men men, jag orkar inte engagera mig mer i det utan kommer att gå på ett par standard 205:or även om jag nog kommer fortsätta anse att man nånstans gjort en tankevurpa i trafiksäkerhetstänket.

Men det har varit intressant att höra era åsikter! Tack!
Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]