Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tänkte bara uppdatera lite med hur det gått i ärendet än så länge...

Kollade lufttrycken i däcken. Såg då att ett hade 2,5 kg och alla andra hade kring 2kg.
Fyllde på till 2,6 bara för att prova om det blev någon skillnad, vilket det blev. Det blev en riktigt stor skillnad... Nu dyker den inte in i spårikheter som den gjorde tidigare. Det var nästan läskigt hur spårkänslig den var innan! Det kändes även som om det blev lite mindre skakningar i ratten.

Var in till en annan däcksfirma som jag blivit rekommenderad av ett par personer. Mannen där var övertygad på att det var centrumringarna som var av fel storlek. Om det inte var dom så var det garanterat däcken det var fel på. Vad för fel ville han inte gå in på!? Dom hade inte tid att ta in och kolla hjulen på minst en vecka, vilket är helt förståeligt i dessa tider.

Tog lös ett däck och kollade centrumringarna. Dom sitter tight både på navet och fälgen, så dom är helt uteslutna.

En annan sak jag fick erfara var att domkraften är helt värdelös och återmonteringen i bagaget tog mig en timma nästan tills jag skruvat sönder gängorna på pinnen som håller reservhjulet... :twisted:
Men men... det var det om hur långt jag kommit.
av TomZaj
flink skrev:
TomZaj skrev:Har du kollat så den som hade hjulen före dig inte har sprutat i luft på burk, det blir som vatten efter ett tag och snurrar runt i däcket och ger obalans. Luft på burk ska bara användas i nödfall och skall tömmas så fort som möjligt på vätskan.
Killen har ju NYA fälgar... -""Kan tillägga att fälgarna är nya med två nya och två begagnade vinterdäck, varav de nya sitter bak. "" :wink:

Låter konstigt att det kan vara så mycket obalans utan att ha använt däcken!
man måste visst läsa allt 2 ggr för att hjärnan ska fatta vad det står :oops:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Hej igen pojkar och flickor!

Nu har jag vart in på däckfirman igen och haft lös, balanserat och synat alla däck. Ingen skillnad.
La om däcken fram och bak. Nu verkar problemet ha flyttat på sig. Däremot har jag lite små darrningar kvar i ratten. Och så känns det som att bromsskivorna har blivit skeva :lol: Kul nästan alltid..eller hur!

Jag hann aldrig få något expertutlåtande då dom tog lunch och jag hade inte tid att återkomma.

En sak som jag tyckte var att ett av däcken var en aning "ovalt"?! när dom la in den i balanseringsmaskinen och snurrade så syntes det att den hoppade lite. För mig såg det ganska allvarligt ut, men han som var chef på stället tyckte inte att det såg så hemskt ut.

Har läst lite om att drivaxlar, styrleder och länkarmar kan orsaka vibrationer om det börjar bli slitet. Ska det då göra så stor skillnad mellan sommar och vinterdäck?

Någon med lite tipps? Börjar bli trött på det här snart.
Användarvisningsbild
av forbo
Farsan hade samma problem då han köpte nya vintersulor till sin S70 för något år sen.

Det visade sig vara på samtliga däck, av märket Wanli.

Det var stora problem med dom däcken, många som köpt dom och fick lämna tillbaka dom

//Fredrik
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Okej... nu har jag två nya Nordfrost 5... som just nu sitter fram, och dom verkar ju bra.
I så fall skulle det vara mina begade Nordfrost 3 som jag fick med bilen, som sitter bak och som jag inte har några referenser till eftersom jag aldrig hunnit köra med dom tidigare... :) Det var en av dom som jag tyckte såg lite "hoppig" ut, men som verkaren inte tyckte var nå allvarligt.

Frågan är då om jag ska köpa två helt nya däck eller om det är fälgen som måste reklameras?! Har läst någonstans om att det finns garanti på däck, men om det gäller problem av det här slaget, eller hur lång garantin är, är ju en intressant fråga i så fall.
NF3'orna vet jag inte hur gammla dom är, men det kan man väl läsa i klartext på däcket..?
Användarvisningsbild
av Brainy
Flyttade sig vibrationerna bak när du skiftade om däcken och du dessutom ser att ett av de däcken som sitter bak slår så låter det ju som problemet sitter där...

Det händer alltså inte alls med sommardäcken? Ser dessa på något sätt sneslitna ut? Funderar på om det även kan vara dags för en framvagnsinställning.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Ingen snedslitning på sommardäcken vad jag kunnat se.

Körde 40mil igår och kände att det vibrerade en del i ratten. Det konstiga är att det är inte riktigt konsekvent, utan det kommer och går lite. Men det förvinner inte helt.
Bilen känns ganska orolig på vägen när man ligger i 110. Blåste rätt rejält också, så det kan ju ha en viss inverkan.
Användarvisningsbild
av Brainy
Har du möjlighet att testa med någon annans vintersulor? Är dom bra balanserade och de inte kan se några slag i fälgarna så låter det ju tyvärr som att något är galet med däcken. Hoppas inte mina NF5 beter sig så när jag sätter på dom för första gången´.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Satt just och spanade efter begade sulor med fälg på blocket... antingen det eller lämna in på Volvo och be dom hitta problemet. Det enda felet är bara att man inte är gjord av pengar.

Testade byta ut muttrarna också...ifall dom skulle vara för korta eller nått sånt, men det hjälpte inte heller.

Kan skillnaden på "offset" framkalla vibrationerna?
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är på dessa från orginalfälgarna, men det var bara en tanke jag fick.
Lämnade in bilen på Volvo innan garantin gick ut och bad dom kolla hjullager etc. pga att jag tyckte det var högt däcksljud innan. Men dom sa att dom inte kunde hitta något. Så jag har inte tänkt så mycket mer på det.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Fick denna info från en person.... Har själv inte tänkt på eller sett någon styrpinne själv när jag muttrat i däcken. Någon som kan bekräfta eller dementera om detta även gäller S40N/V50?

Att tänka på för Volvoägare!
Ett flertal Volvomodeller har en styrpinne eller styrmutter (V40) som syftar till att styra på Volvos originalfälgar. Om den inte avlägsnas vid montering av eftermarknadsfälgar kommer fälgen ej att ligga dikt an mot bromsoket. Resultatet av "inkorrekt" montering resulterar i att fälgen ser ut att "skeva" och att vibrationer kan uppstå. I övrigt se ovanstående avsnitt.

Fälgar/däck till bilar med stora bromsok/skivor etc
???????????????
http://www.infosite.se/villk.htm
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]