Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vilken färg ska det vara på extraljusbågen?

Aluminiumfärg (kallas för nanoniserad, standard)
11
31%
Våtlackerad Passion Red (bilens färg)
6
17%
Lackerad svart (klarlackad, ej matt)
6
17%
Chrom/rostfritt
11
31%
Någon annan färg - se eget förslag nedan
1
3%
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:
Barkbiten skrev:Ja, det är också ett bra tips! Om man vill ha den lackerade så kanske det bästa är att beställa den olackerade och fixa det själv.
Juppz
Lurade lite på krom också...kanske skär sig när man inte har krom på övrigt...jag menar, de som har krom har ofta kromade lister och rails i annan färg än gråsvart. Även backspeglarna är ju kromade då. Men går ju som sagt att sätta på backspeglar i krom. Värre med listerna. Man vill ju inte göra allt för mycket - det är ju trots allt en volvo : :lol:
Jo krom är fint, men som du säjer behövs det finnas mera för det skall bli snyggt.
Finns ju även att köpa riktig kromfärg... dock kostar det runt 5000:- hehe..

Greetz

jasså...det låter ju lovande med kromfärg! har dålig koll på sånt där själv nämligen. Men tusan vad svårt det är att få det bra, innan man provat i verkligheten. Byta backspegelkåpor och dörrhandtag till krom och sätta dit en båge som man målar med kromfärg kanske är melodin? Såg en röd v70 kombi i sundsvall som hade kromade detaljer...tror även railsen var kromade..eller mycket ljus iaf..den va grymt snygg!

Hmm....lurigt...rött är ju en svår färg. Och att den svarta listen är dassgrå och grovkornig gör ju inte saken bättre. I omröstningen ligger iaf krom och svart i topp just nu.
av Lindfalas
Barkbiten skrev:
jasså...det låter ju lovande med kromfärg! har dålig koll på sånt där själv nämligen.
Juppz.. var inne på att köpa hela kittet, men när jag fick reda på att det skulle kosta lika mycket nästa gång trots man redan har alla grejer utom den speciella färgen så avstog jag..
Dock kunde man måla krom på allt. Såg helt normalt ut också.
Men tusan vad svårt det är att få det bra, innan man provat i verkligheten. Byta backspegelkåpor och dörrhandtag till krom och sätta dit en båge som man målar med kromfärg kanske är melodin? Såg en röd v70 kombi i sundsvall som hade kromade detaljer...tror även railsen var kromade..eller mycket ljus iaf..den va grymt snygg!
Jo det är ju mycket att byta, men fint blir det.
Fast man kan ju lacka allt också till bilekns kulör.. blir grymt snyggt då också. Då funkar även små detaljer i krom bra.
Hmm....lurigt...rött är ju en svår färg. Och att den svarta listen är dassgrå och grovkornig gör ju inte saken bättre. I omröstningen ligger iaf krom och svart i topp just nu.
Jo jag såg det, men ser man till helheten så är det nog just det man inte skall ha om man vill att det skall se bra ut och orginal.

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:
Barkbiten skrev:
jasså...det låter ju lovande med kromfärg! har dålig koll på sånt där själv nämligen.
Juppz.. var inne på att köpa hela kittet, men när jag fick reda på att det skulle kosta lika mycket nästa gång trots man redan har alla grejer utom den speciella färgen så avstog jag..
Dock kunde man måla krom på allt. Såg helt normalt ut också.
Men tusan vad svårt det är att få det bra, innan man provat i verkligheten. Byta backspegelkåpor och dörrhandtag till krom och sätta dit en båge som man målar med kromfärg kanske är melodin? Såg en röd v70 kombi i sundsvall som hade kromade detaljer...tror även railsen var kromade..eller mycket ljus iaf..den va grymt snygg!
Jo det är ju mycket att byta, men fint blir det.
Fast man kan ju lacka allt också till bilekns kulör.. blir grymt snyggt då också. Då funkar även små detaljer i krom bra.
Jo jag såg det, men ser man till helheten så är det nog just det man inte skall ha om man vill att det skall se bra ut och orginal.

Greetz

Hmm..ja man är ju tyvärr inte direkt gjord av pengar. Men kul att kunna modda lite på hobbynivå och få lite personligare touch på sin gamla trotjänare. ICA-handlarn tyckte krom förresten... var precis ner och handlade en muffins :) krom eller annars svart lät han hälsa :)
av Lindfalas
Barkbiten skrev:
Hmm..ja man är ju tyvärr inte direkt gjord av pengar. Men kul att kunna modda lite på hobbynivå och få lite personligare touch på sin gamla trotjänare. ICA-handlarn tyckte krom förresten... var precis ner och handlade en muffins :) krom eller annars svart lät han hälsa :)
Nä man är ju inte det...

Eftersom du är ute efter orginal look är krom redan uteslutet..
Du har ju inget av det på bilen och det skulle se dumt ut att ha det där.
Det skulle lysa för mycket av det mot resten av bilen.
Svart är ju bättre, men även det borde vara i den kulören som resten av det svarta ha..
Även där kan ju blank svart lysa för mycket och på så sätt se allt annat ut än orginal.

ÄVen om jag tycker krom är snyggt så är ju ändå bilen kulör egentligen det enda vettiga om man vill hålla sig till orginal look. Den svara kulören som är på resten kan se lite billigt ut om det ligger på denna.

Men i slut ändan är det ju du själv som skall avgöra vad DU tycker är snyggaste och passar bäst..

Greeetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:
Barkbiten skrev:
Nä man är ju inte det...

Eftersom du är ute efter orginal look är krom redan uteslutet..
Du har ju inget av det på bilen och det skulle se dumt ut att ha det där.
Det skulle lysa för mycket av det mot resten av bilen.
Svart är ju bättre, men även det borde vara i den kulören som resten av det svarta ha..
Även där kan ju blank svart lysa för mycket och på så sätt se allt annat ut än orginal.

ÄVen om jag tycker krom är snyggt så är ju ändå bilen kulör egentligen det enda vettiga om man vill hålla sig till orginal look. Den svara kulören som är på resten kan se lite billigt ut om det ligger på denna.

Men i slut ändan är det ju du själv som skall avgöra vad DU tycker är snyggaste och passar bäst..

Greeetz
haha..tackar, du är klok minsann det hör jag :) jäklar att det ska vara så svårt att välja, men som du säger, det är ju man själv som får avgöra det sista, eftersom smaken är så olika. Ska man döma av omröstningen verkar det hugget som stucket vilken man tar...med kanske en viss övervägande mot krom (just nu). Men det kan ju ändras :)

Rött var det jag spontant själv ville ha...först..innan jag pratat med någon :)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Pratade med en chefsdesigner idag...han kikade på bilen i 3 sekunder, sen sa han "hmm..ja..silver..kanske...eller svart...inte rött..det blir för mycket rött".

Nämnde för reklamchefen jag pratade med tidigare i veckan att jag kanske lurar på en kromad båge...och sen sätta dit kromade backspeglar. "eh...nja..det blir lite väl mycket pizzabil då"

tyckte han..jag förklarade då att krom är exklusivt "eh..ja, men är din volvo exklusiv då?"

:)
av Lindfalas
Barkbiten skrev:Pratade med en chefsdesigner idag...han kikade på bilen i 3 sekunder, sen sa han "hmm..ja..silver..kanske...eller svart...inte rött..det blir för mycket rött".

Nämnde för reklamchefen jag pratade med tidigare i veckan att jag kanske lurar på en kromad båge...och sen sätta dit kromade backspeglar. "eh...nja..det blir lite väl mycket pizzabil då"

tyckte han..jag förklarade då att krom är exklusivt "eh..ja, men är din volvo exklusiv då?"

oki..
Lite knepigt eftersom många mera exklusiva bilar har mera krom. Även mera saker lackade i bilens färger.
Att det skulle bli för mycket rött håller jag inte med om alls.
Varför silver på en bil som ens knappt har det? SKulle verkligen se ut som det är påsatt efteråt och inte orginal...

Krom om det finns andra saker i krom.
Bilens kulör
Mattsvart( den kulören som resten av de svarta har)

Är nog i den ordningen jag skulle tänka på det..

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:
Barkbiten skrev:Pratade med en chefsdesigner idag...han kikade på bilen i 3 sekunder, sen sa han "hmm..ja..silver..kanske...eller svart...inte rött..det blir för mycket rött".

oki..
Lite knepigt eftersom många mera exklusiva bilar har mera krom. Även mera saker lackade i bilens färger.
Att det skulle bli för mycket rött håller jag inte med om alls.
Varför silver på en bil som ens knappt har det? SKulle verkligen se ut som det är påsatt efteråt och inte orginal...

Krom om det finns andra saker i krom.
Bilens kulör
Mattsvart( den kulören som resten av de svarta har)

Är nog i den ordningen jag skulle tänka på det..

Greetz

Ja, du har intressanta synpunkter. Jag försöker tänka lite hur Volvo skulle gjort...förmodligen som du säger...kromad båge OM kromade backspeglar och lite lätt kromade lister samt dörrhandtag.

På denna modell är ju listerna gråsvarta..och en extra färg (krom) på tex dörrhandtag kan nog bli för mycket. Snyggare om man i så fall har helröd bil inkl. lister och då lägger på kromade dörrhandtag. Speglarna kan nog däremot funka att byta kåpan mot krom.

Sen är ju svart en väldigt neutralfärg, så även om den inte går att få i mattsvart (frågade Qpax idag..den säljs endast i klarlackad svart) så försvinner den ju in lite diskret i den mörkgrå/svarta bordern. Det gör även att linjen inte bryts.

Sen försvinner ju grillen när man sätter dit ett ljus till i mitten. Så då kanske det förtar lite effekten av en kromad båge. Trots att nu såklart det är klarglas i extraljusen. Hmm..

Av någon anledning känner jag att rött är det jag skulle vilja ha..precis som första tanken var. Men samtidigt är jag långt ifrån expert. Och jag menar..så länge det finns folk som på fullt allvar menar att Foppa-toffeln är snygg så ska jag villigt erkänna att även jag kan tillhöra den skaran människor som har noll koll :)

Nu verkar dock den här omröstningen inte gå så bra...alla alternativ får ungefär lika många röster vardera. Dvs...enligt medlemmarna som hittils röstat så tycks det vara nästa hugget som stucket vilken modell som väljs.

Hade ju varit så mycket enklare om 90% hade tyckt tex SVART :)

Var svårare än jag trodde det här. Kanske ska skita i bågen ;)
av Lindfalas
Jo det är mycket att tänka på.
Men man måste ändå gilla det själv oavsett vad folk tycker.
Personligen skulle jag aldrig ens sätta på en sådan båge med runda ljus.
Troligtvis skulle jag sätta dem i spoliern där det är luftintag och sätta rektangulära ljus. De skulle smälta in i bilen mycket bättre och så mycket sämre ljus blir det ej. :-)

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ok...just nu leder KROM före ALUMINIUM därefter RÖD och sist SVART.

Krom har jag dock fått svar från leverantören att det inte går att fixa. Det finns dock en konkurrent som erbjuder bågar i rostfritt stål, men de ser lite annorlunda ut och är lite större, med pinnar som även går ner på sidorna. Blir för mycket för en v70 tycker jag. Så tyvärr verkar krom bli uteslutet.

Då är nästa steg att ta vanliga nanoniserad/aluminiumfärg och ev. försöka hög-glansputsa bågen efteråt. En standardbåge går ju dessutom att lacka i efterhand skulle jag tro. Ev. att man till och med klarar det själv. Att man bara köper en burk mattsvart sprayfärg och sprayar på..kan ju inte kosta många kronor. Till skillnad mot om ett proffs våtlackerar den i glänsande svart..för ca 1500 kr extra.

Fördelen med en svart båge är att den försvinner i originalbordern runt bilen. Den bryter alltså inte linjen på samma sätt som en aluminiumfärgad eller rödlackad skulle göra. Tydligen är det inte bra att bryta linjer, och tydligen är det inte bra att ha för mycket samma färg...tydligen en himla massa "reklamtrick" man ska tänka på när man designar nåt.

Sen är det ju trots allt som så, att i slutänden får man avgöra själv, vissa gillar volvo andra saab...så är det ju bara. Huvudsaken är väl att man inte gör något helt galet, utan att det som sagt ändå blir hyfsat stilrent och känsla av tillhörighet.

Jag lurarar vidare...vi får väl se om ställningarna ändras ovan. Kanske hade svarta alternativet legat högre om man kunde välja på MATT-svart istället för klarlackad svart...jaja..den som lever får se :)

I sept/Okt tänkte jag montera det hela.

Angående produktionen så har de en a[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

XC70 2016

Står i begrepp att (ev) köpa en XC70-[…]

Jag har individuellt läge med eko som bas men[…]