Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Ok, nu har jag varit och köpt Biltemas dubbeltrissiga oscillerande maskin, samt varit på Micro och köpt trissor, dels Micros gula, dels Sonax oranga.

Det står i den kortfattade instruktionen att man skall lägga medlet på trissan, lägga an maskinen och starta. På så sätt lägga ut ett tunt lager av medlet.

Vad skall man sedan polera med? Likadana men torra trissor? Polerhättorna som följde med maskinen verkar inte så bra...eller?

Kan man använda samma trissor för att lägga på båda medlen? Måste man tvätta dom emellan först?

Många frågor från en nybörjare på området... tacksam för tips.
av Lindfalas
Scania skrev:Ok, nu har jag varit och köpt Biltemas dubbeltrissiga oscillerande maskin, samt varit på Micro och köpt trissor, dels Micros gula, dels Sonax oranga.
Låter bra det :-)
Det står i den kortfattade instruktionen att man skall lägga medlet på trissan, lägga an maskinen och starta. På så sätt lägga ut ett tunt lager av medlet.
Man kan dra ut det över ytan på lägsta hastighet också. Sen ökar man hastigheten till det man vill ha och kör över en 50*50cm yta( eller liknande).
Vad skall man sedan polera med? Likadana men torra trissor?
Polera gör du med trissorna. Överskottet som blir tar du bort med microfiber dukar.. De kan du även köpa på Biltema.
Polerhättorna som följde med maskinen verkar inte så bra...eller?
Nope.. De kan man ha som underlägg till kaffe koppen :-)
Kan man använda samma trissor för att lägga på båda medlen? Måste man tvätta dom emellan först?
Helst skall du ha samma medel i dem.
Tänk på om du har vax på dem skall de EJ vara blöta.
Många frågor från en nybörjare på området... tacksam för tips.
Skall försöka svara så gott jag kan och av mån av tid.

Greetz
Användarvisningsbild
av Scania
Stort tack, Lindfalas. Nu är jag mogen att prova... 8)

Det regnar nu men i morgon...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Funkar att torka av polermedlet med vanlig frottè också.

Kaffe koppen bara vill välta när jag har trissorna som underlägg. :-O) :lol:
av Lindfalas
Fluffen skrev:Funkar att torka av polermedlet med vanlig frottè också.

Kaffe koppen bara vill välta när jag har trissorna som underlägg. :-O) :lol:
Funkar gör det, men det är inte bra..
Den kan ge repor.. En microfiberduk är klart det bästa.

Du får väl packa dem med medel ( buffer) eller något så de blir fastare.. hehe.

Greetz
Användarvisningsbild
av Fluffen
Lj-trading tycker jag säljer grymma microfuberdukar annars.

Jag få väl pröva buffer då. :wink:
Användarvisningsbild
av Scania
Vilken teknik skall man använda med dubbeltrissmaskinerna? Skall men bara bara smeta ut polermedlet eller skall man låta maskinen gå över samma ställe många gånger? Bara lätt tryck på maskinen? Sedan låta medlet torka och ta bort det med microduken? Då behöver man inte gnugga med duken utan bara torka av/rent?

När man sedan skall gå över en bil med annan färg, måste man då ta nya trissor eller räcker det med att man tvättar ur dom ordentligt?

Många nybörjarfrågor...önskar att det fanns någon kvällskurs man kunde gå...
av Lindfalas
Scania skrev:Vilken teknik skall man använda med dubbeltrissmaskinerna?
Finns nog hur många tekninker som helst.. Bara den passar dej och känns rätt och du får önskat resultat så är tekniken rätt.
Skall men bara bara smeta ut polermedlet eller skall man låta maskinen gå över samma ställe många gånger?
Man lägger polermedel på trissorna. ungefär en 10 krona stor klick.
Sen kletar man ut det på den yta man skall polera på lägsta hastighet( om man har sånt).
Sen kör man sakta korsvis så man går över varje yta minst 2 gånger.
Det är för det inte skall bli flammigt om man missar någon fläck.
Arbeta sedan med maskinen så bägge trissorna följer varandra. Då blir det mera effektivt.
Bara lätt tryck på maskinen?
Lätt tryck när du smetar ut det och sen ökar du trycket för att avsluta med lätt tryck igen.
Sedan låta medlet torka och ta bort det med microduken? Då behöver man inte gnugga med duken utan bara torka av/rent?
Man låter det torka. Sen hur svårt det är att tabort beror på medel och hur mycket man haft på.
Blir det svårt att tabort så ta en blöt/fuktig microfiberduk och gå över ytan först. Sen tar du en torr och torkar rent.
När man sedan skall gå över en bil med annan färg, måste man då ta nya trissor eller räcker det med att man tvättar ur dom ordentligt?
Egentligen spelar det mindre roll så länge som det inte är solid lack.
Men en ren trissa är alltid att föredra.
Många nybörjarfrågor...önskar att det fanns någon kvällskurs man kunde gå...
Försöker att svara så gott jag kan.
Kurser är svårt att få tag på, så man får lära sig själv :-)

Greetz
Användarvisningsbild
av Scania
Tack igen Lindfalas för att du så frikostigt delar med dig av din kunskap!

Undrar bara: Du skriver att man skall kleta ut det med lägsta hastighet. När skall man gå på med hög hastighet? Är det bara när man vaxar eller? Och när man lägger på vax, då gör man på samma sätt som med polermedlet?
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]