- lör 21 okt 2017, 18:20
Som du redan konstaterat, det är en konst!!
Gör rent med T-sprit, låt torka.
Jag brukar till och med spetsa en tändsticka med en kniv, sedan pricka i stenskottet. Låt torka, det krymper då på "höjden", inte bredden. Pricka i mer färg och låt torka. Tre till sex gånger brukar jag göra detta. Ytterst lite färg varje gång, och då torkar det också fort. När du är uppe i nästan samma höjd som den hela lacken så är det dags för klarlacken. Den kan man pricka i med spetsad tändsticka på samma sätt, och bli ganska bra. Klart!
Själv brukar jag lägga på med klarlacken även ut på oskadad lack, ganska tjockt, så att det blir högre, som en liten bulle eller vad jag ska kalla det. Låt torka. Sedan tejpar jag runt stenskottet med maskeringstejp väldigt nära, max 1mm ifrån. Tar slippapper 2000 korn och slipar ner till samma höjd som övrig lack. Bort med tejp och ta rubbing, kör med maskin till det ser bra ut. Sedan polish med maskin. Klart!
Bästa är att träna på en motorhuv med stenskott som man "fått" på skroten. Har man väl lärt sig har man det med sig resten av livet. Har lärt mina barn detta, som verkligen uppskattar det. Det syns inte var jag lagat, skulle jag vilja säga. Har även lyckats bra med repor. Blöt ytan, syns det då inte så är det bara i klarlacken skadan är. Då lägger man ingen färg, utan bara klarlacken. Då kan man göra som jag gör med tejpning och slipning. Dra en repa på motorhuven från skroten och träna. Det blir "lite" mer komplicerat om repan gått ner till grundfärgerna, eller till och med plåten.
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh