Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hur räknas en LED-ramp som?
Är det en belysning eller räknas varje "lampa" i rampen som varsin?
Enligt gällande europeiska ECE-direktiv får inte bilar/bussar/lastbilar utrustas med udda antal ljuspunkter, dvs 2 eller 4 extraljus är det som gäller.
Det gäller även att de ska vara E-märkte på bilar tagna i trafik 2005.
Det är sveriges besiktningsföretag som är för slappa i sin yrkesroll, medan norge och finland följer direktiven.
Jag menar, svenska besiktningsföretag släpper igenom i princip vilken belsyning som helst. Man kan byta ut positionsljus och parkeringsljus till LED utan E-märkning och de bryr sig inte ett dugg.
Rätt eller fel?
Så länge de lyser vitt och inte blått har jag inget emot det. Så är ju reglerna idag också. Förstår inte vad ljuskällan skulle behöva regleras för så länge den uppfyller kraven.
Tack för alla svar och inputs!

Enda lösningen blir väl tyvärr att montera ner hela skiten vilket i sig inte är några problem. Problemet är väl att om jag gör detta så kommer de att anmärka på den kvarlämnade extraljus-hållaren som sticker ut.
Svenska bilprovare slår ju ner på detta, med all rätt pga fotgängarnas säkerhet men likväl måste den då bort + regskylten.. störande att behöva lägga ner tid och energi på detta bara.

Är dock också intressarad av hur en led-ramp räknas som? Är isf också en lösning.
Jag plocka bort mina å inte ett ljud så dom åt mig. Nu åker jag med xenon även i extraljusen. Allså konverterat själv. 75w i varje extraljus. Inte ett ljud om det i besiktningen i höstas. Har Bosch 185mm extraljus som de står referens 17,5 på :)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Det hela har egentligen inte med antalet ljus att göra utan att man får ha ett antal "referenspoäng" och varje E-godkänt extraljus/LED-ramp har ett referenstal.
Finland har max 100 som referenstal och då brukar det gå att ha 2st extraljus med Ref 37,5/st för att klara 100.
En LED-ramp har allt från 20 och uppåt.
Enkelt sagt kan man säga att ett referenstal säger hur ljuset lyser, ett högt tal ger oftast en lång men smal ljusbild, ett lägre referental ger oftast en kortare men bredare ljusbild.
De är nog sällan du lyckas komma under 100 med 37,5 per extraljus tyvärr :( är ju bara 75 på extraljusen då :/ om dom inte ändrat nu nått. För i 100 så räknas ju referenstalet på bilens original lyktor in oxå

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]