Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Sceptic skrev:
Frippan skrev:Jag hämtade ut en ny V40 CC måndags med originalmonterade Continental ContiSportContact 5 (225x50x17) och håller på att bli tokig på högt vägljud. Om man jämför på Bythjul.com så har Continental ContiSportContact 5 dubbelt så hög ljudnivå som Goodyear EfficientGrip Performance vilka jag har monterade på min andra bil. Den bilen blev väldigt tyst när de däcken monterades i våras. Går det inte att reklamera så byter jag nog ändå till våren trots att däcken är nya.
Dubbelt så hög ljudnivå??? Det skiljer ca 3 dB vilket är vad som krävs för att överhuvudtaget höra en skillnad. Det är möjligt att Goodyear är tystare men skillnaden mellan dessa däck kan inte vara annat än marginell.
3dB är en fördubbling av ljudnivån, decibelskalan är logaritmisk.

Däremot uppfattar det mänskliga örat en ökning på 10dB som fördubbling.

Hur som helst - en ökning med 3dB är en rejäl ökning!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Wizzman skrev:
Sceptic skrev:
Frippan skrev:Jag hämtade ut en ny V40 CC måndags med originalmonterade Continental ContiSportContact 5 (225x50x17) och håller på att bli tokig på högt vägljud. Om man jämför på Bythjul.com så har Continental ContiSportContact 5 dubbelt så hög ljudnivå som Goodyear EfficientGrip Performance vilka jag har monterade på min andra bil. Den bilen blev väldigt tyst när de däcken monterades i våras. Går det inte att reklamera så byter jag nog ändå till våren trots att däcken är nya.
Dubbelt så hög ljudnivå??? Det skiljer ca 3 dB vilket är vad som krävs för att överhuvudtaget höra en skillnad. Det är möjligt att Goodyear är tystare men skillnaden mellan dessa däck kan inte vara annat än marginell.
3dB är en fördubbling av ljudnivån, decibelskalan är logaritmisk.

Däremot uppfattar det mänskliga örat en ökning på 10dB som fördubbling.

Hur som helst - en ökning med 3dB är en rejäl ökning!!

Om du exempelvis tar ut 100W ur en förstärkare och vill öka nivån 3 dB, den minsta skillnad du kan höra, krävs en fördubbling av effekten, dvs 200W.
3 dB är ínte en fördubbling av ljudnivån.
Jag håller inte med. Ska vi vara noggranna så är en ökning med 3dB en fördubbling av ljudeffekten, inte ljudnivån men man hör betydligt mindre skillnader än 3dB - i alla fall när vi pratar om ca 70dB(a) och kontinuerligt buller som i detta fallet - gäller det ett impulsljud, någon som slår i en bildörr, en ringsignal eller ett gevärsskott - då är jag beredd att hålla med dig, det krävs betydligt större skillnader för att uppfatta en nivåökning för ett impulsljud än ett kontinuerligt ljud.

Två bearbetningsmaskiner som vardera bullrar 70dB(A) och står bredvid varandra kommer generera ett buller på 73dB(A) tillsammans - och för den som går hela dagen i bullret, eller som det handlar om här, sitter flera timmar i bilen är skillnaden påtaglig och påfrestande.

Arbetsmiljöverkets krav är ett exempel som visar på hur små skillnader som krävs när vi pratar ekvivalent bullernivå ("bullerdos" eller "snittbuller") - under 80dB ekvivalent bullernivå mätt över en hel arbetsdag och under 135dB impulsljud - inga krav.

80-85dB dB ekvivalent nivå - arbetsgivaren måste utbilda arbetstagare i riskerna med buller och tillhandahålla hörselskydd.

Över 85dB ekvivalent nivå eller 135dB impulsljud - hörselskydd måste användas.

Att gränsen är 80-85dB för kontinuerligt ljud/ekvivalent nivå men hela 135dB för impulsljud säger en hel del om skillnaden på impulsljud och kontinuerliga ljud.

/f.d Arbetsmiljönisse på stor industri som gjort en och annan bullerutredning.

Wizzman skrev:Jag håller inte med. Ska vi vara noggranna så är en ökning med 3dB en fördubbling av ljudeffekten, inte ljudnivån men man hör betydligt mindre skillnader än 3dB - i alla fall när vi pratar om ca 70dB(a) och kontinuerligt buller som i detta fallet - gäller det ett impulsljud, någon som slår i en bildörr, en ringsignal eller ett gevärsskott - då är jag beredd att hålla med dig, det krävs betydligt större skillnader för att uppfatta en nivåökning för ett impulsljud än ett kontinuerligt ljud.

Två bearbetningsmaskiner som vardera bullrar 70dB(A) och står bredvid varandra kommer generera ett buller på 73dB(A) tillsammans - och för den som går hela dagen i bullret, eller som det handlar om här, sitter flera timmar i bilen är skillnaden påtaglig och påfrestande.

Arbetsmiljöverkets krav är ett exempel som visar på hur små skillnader som krävs när vi pratar ekvivalent bullernivå ("bullerdos" eller "snittbuller") - under 80dB ekvivalent bullernivå mätt över en hel arbetsdag och under 135dB impulsljud - inga krav.

80-85dB dB ekvivalent nivå - arbetsgivaren måste utbilda arbetstagare i riskerna med buller och tillhandahålla hörselskydd.

Över 85dB ekvivalent nivå eller 135dB impulsljud - hörselskydd måste användas.

Att gränsen är 80-85dB för kontinuerligt ljud/ekvivalent nivå men hela 135dB för impulsljud säger en hel del om skillnaden på impulsljud och kontinuerliga ljud.

/f.d Arbetsmiljönisse på stor industri som gjort en och annan bullerutredning.

Okey, du verkar ha koll på det här. Dock tror jag folk i allmänhet överskattar skillnaden av 3 dB då känslan av fördubbling för det mänskliga örat inte infinner sig förrän vid ca 10 dB skillnad.
På min dimension, 245/40 18, skiljer det futtiga 2 dB (70 resp. 72 dB mellan Efficientgrip och ContiSport 5, bägge har två vågor av tre för bullernivå)
http://webshop.bilia.se/dack-hjul/sommardack/18-tum
Användarvisningsbild
av börne
Hör ingen skillnad alls från mina förra Conti SC5 & nuvarande GY EGP trots att däckgubben skröt om att dessa däcken var sååååå mycket tystare än Conti, dessa har ett vinande jag inte alls gillar på viss asfalt som inte Conti hade :roll:

Trivdes bättre med mina Conti, dom låter lika mycket & har lite sämre styrrespons.

Tiden får väl utvisa om det blir GY fler gånger, förra gången blev jag inte alls imponerad (annan däckmodell) & tvekade inför detta bytet men övertygades av all bra kritik.
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Fick idag monterat dragkroken jag hade liggandes, […]

löphjul multirem

Hej! Har samma fråga löste du detta? A[…]

2020 XC60 T8 Polestar Engineered Är det […]

Det finns på bildelsbasen , det som är […]