Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
Desmodue skrev:Jag stänger aldrig av ac:n och har aldrig imma.
+1

Jag har aldrig imma invändigt och har aldrig stängt av AC'n.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Stänger aldrig heller av ACn endast då man vill testa hur snålt man kan köra bilen så har jag stått av den, men det borde ju finnas någon anledning till att de har knappen kvar :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kimmen90 skrev:Fick det rådet eftersom kylmedlet smörjer leder och packningar. Min kompressor skar efter jag haft min AC på off hela vintern.
Min sommarbil står avställd halva året i garage, bilen är 17 år nu och har aldrig läckt eller behövts fyllas trots att kompressorn stått stilla i 8,5 år.

Men det var nog en helt annan kvalitet på AC komponenterna förr.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det mesta hade väl bättre kvalité förr gäller inte bara bilar, dock så är rostskydett bättre idag
Användarvisningsbild
av joel80
AndS skrev:
joel80 skrev:Jag stänger av ACn när den inte behövs, men ser till att köra den minst nån gång i månaden vintertid. (det blir oftast mer än en gång i månaden då man ibland behöver få bort fukt...) Tycker det känns onödigt att öka förbrukningen med 5-10%.. (Kanske närmre 5% under vintern då den inte jobbar så hårt.. Men ändå...)
Inte tar AC 5-10 % mera i förbrukning, men det kanske blir en annan tråd att ta den dialogen. :)
Jodå.. I allafall när man kör en "snåldiesel". Sommartid är det ännu mer.. skrivit lite om det i den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... rukning+ac
av Uninium
Jag fick dunderdimma från helvetet imorse,jag putsade rutan häromdagen med en flaska från turtle och trots att jag torkade torrt som en gnu så kunde man se spåren efter tolkningen i imman. Nån som har erfarenhet av Aquapels anti imma som man stryker ut på insidan av rutan.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Min AC står ständigt på med, fast inte alltid på auto då jag tycker fläkten ibland går högre än jag önskar.
Men ingen imma.

Tänk på att det kan bli imma om du har något hål i golvet ect som släpper fukt i kupen.
Känn av golven så det inte är plaskblött.
av StianF
Fuktig luft kan jo bli et problem uansett. Forsøk med et lite triks: Fyll en strømpe med kattesand og legg bak setet. Den vil dra til seg mye av fukten fra luften i bilen.
av JHg
Enklaste och billigaste rådet:

Se till att hålla rutorna rena från smuts på insidan. Då fastnar inte fukten lika lätt...
av eijo
- Renputsade rutor
- Torka ALDRIG rutorna med trasa etc. Tryck på defrostknappen och vänta nån minut innan du kör istället!
- Klimatanläggningen i automatik
- Använd värmare om du har för att hålla fukten borta ur bilen
- Töm golvmattorna!
- Det lilla tillbehöret fuktsensor när man beställer bil (vet ej om det går att eftermontera) får klimatanläggningen att funka bätre när det är fuktigt (vet ej om det kan eftermonteras)
Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]