Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1010119
https://www.naf.no/forbrukertester/dekk ... dekk-2015/
Det är det nyaste däcktesten just nu.
Kort sammanfattat, Nokian bäst på is på bekostnad av köregenskaper och bromsgrepp på vått, conti är jämnbra med ett sämre isgrepp än nokian, hankook bjuder på bra grepp och dålig feedback, goodyear är jämnbra på en lägre nivå än conti, pirelli väsnas mycket men är bra. More or less.
#1010204
Om man köper vinterdäck(och främst då dubbdäck) så köper man väl det däcket som har bästa greppet på sämsta underlaget, eller?
Man köper väl ett dubbdäck för att bilen inte ska förlora greppet på is och snö?
Då är grepp på torr väg tämligen ointressant eftersom torr väg inte alls är särskilt farlig och förrädisk samt att det är så pass små skillnader mellan däcken på torrt väglag att det inte är intressant att ens mäta det.
Greppskillnaden mellan olika däck på våt asfalt är också försumbar då det enbart skiljer 2.5% mellan däcken i bromssträcka.

Därför ska man enbart utgå från bästa greppet på snö och is(skillnden mellan bästa och sämsta däcket är ca 45% i bromssträcka), allt annat är ointressant
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1010284
Man köper för det underlaget man kör på?
Som exempel, mitt fall:
50% våt barmark
30% torr barmark
20% skiftande vinterväglag.

Jag kör dessutom mycket på kuperad och kurvig väg, och att åka runt och kana på barmark är jobbigt.
#1010328
TommyP86 skrev:Man köper för det underlaget man kör på?
Som exempel, mitt fall:
50% våt barmark
30% torr barmark
20% skiftande vinterväglag.

Jag kör dessutom mycket på kuperad och kurvig väg, och att åka runt och kana på barmark är jobbigt.
Kustnära områdena är 90% barmark, 5% snö och 5% blankis
Längs kusterna finns den förrädiska svarthalkan som kan gå från bra grepp på blöt asfalt till blankis några hundra meter längre fram på vägen.
Men vanligen är klimatet ganska milt på kusten, därför är det oftast barmark. Ska de som bor nära kusten köra däck för barmark då?
#1010369
I teknikens världs stora vinterdäckstest som kom med tidningen igår så blev resultatet såhär (räknar endast upp dubbdäcken här, trots att dubbfritt också var med i testet)

1: (119poäng) Continental IceContact 2
2: (116 poäng) Pirelli Ice Zero
3: (115p) Good Year Ultra Grip Ice Arctic
3: (115p) Nokian Hakkapeliitta 8
5: (106p) Hankook Winter I*Pike RS W419
6: (97p) Michelin X-Ice North 3

Sedan följde Kumho, Infinity och Yokohama.

Bäst på IS och snö är Nokian, men det var märkbart sämre än flera andra på just asfalt, torr och blöt.

Ett Continental ContiViking Contact 6 nordiskt dubbfritt vann hela testet totalt med 126p, bara det och nokian hakka fick full pott på snö och is (inbromsning).


Jag beställde ett par Hankook av den modellen i detta testet just igår, på grund av det fina resultatet kombinerat med ett bra pris.

Nackdelen med Hankook-däcket enligt TV's test var att det var det mest sladdbenägna däcket, samt bullrigt och sämst komfort av dubbdäcken .

Men greppet på Is och snö är på paritet med Pirelli, Contis dubbade och Goodyear.

Jag har kört de två senaste vintrarna på dubbfritt (Continental toppdäck, dom följde med den V70II jag köpte 2012).
Nöjd med dom däcken men nu är dom slut, ska bli spännande att se hur Hankook-däcken med dubb kommer prestera.


Mvh
Krille
Senast redigerad av 1 KristianH, redigerad totalt 0 gånger.
#1010376
Mycket intressant testresultat du lägger upp faktiskt eftersom det skiljer sig totalt från alla däcktester jag sett.
Men en aning missvisande när man ger vinterdäcken en helhetsbedömning som inkluderar sommarväglag...

Det som är intressant är prestandan på snö och is, har du möjliget att lägga upp den här också?
#1010397
Absolut, det kan jag göra.
Jag vet inte om det är okej att fotografera i tidningen och lägga upp, så jag skriver ner resultaten för varje deltest här för de främsta dubbdäcken, samt det testvinnande nordiska dubbfria.

Hoppas nu inte detta blir rörigt att läsa ut.

Continental IceContact 2
Bromsegenskaper
Is (20p max): 16
Snö (20pmax): 20
Våt asfalt (10p max): 5
Torr asfalt (10p max): 8

Vägegenskaper
Is (20p max): 18
Snö (20p max): 20
Vått (10p max): 6

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 6
Älgtest (10p max): 10
Komfort (10p max): 6
Rullmotstånd (10p max): 4
Totalpoäng i testet: 119



Pirelli Ice Zero

Bromsegenskaper
Is (20p max): 18
Snö (20pmax): 18
Våt asfalt (10p max): 6
Torr asfalt (10p max): 7

Vägegenskaper
Is (20p max): 18
Snö (20p max): 20
Vått (10p max): 7

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 5
Älgtest (10p max): 6
Komfort (10p max): 3
Rullmotstånd (10p max): 8
Totalpoäng i testet: 116



Good Year Ultra Grip Ice Arctic

Bromsegenskaper
Is (20p max): 16
Snö (20pmax): 20
Våt asfalt (10p max): 5
Torr asfalt (10p max): 9

Vägegenskaper
Is (20p max): 16
Snö (20p max): 20
Vått (10p max): 5

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 5
Älgtest (10p max): 7
Komfort (10p max): 6
Rullmotstånd (10p max): 6
Totalpoäng i testet: 115



Nokian Hakkapeliitta 8

Bromsegenskaper
Is (20p max): 20
Snö (20pmax): 20
Våt asfalt (10p max): 4
Torr asfalt (10p max): 7

Vägegenskaper
Is (20p max): 18
Snö (20p max): 18
Vått (10p max): 5

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 3
Älgtest (10p max): 6
Komfort (10p max): 4
Rullmotstånd (10p max): 10
Totalpoäng i testet: 115



Hankook Winter I*Pike

Bromsegenskaper
Is (20p max): 18
Snö (20pmax): 18
Våt asfalt (10p max): 6
Torr asfalt (10p max): 8

Vägegenskaper
Is (20p max): 16
Snö (20p max): 18
Vått (10p max): 5

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 6
Älgtest (10p max): 4
Komfort (10p max): 1
Rullmotstånd (10p max): 6
Totalpoäng i testet: 106



Michelin X-Ice North 3

Bromsegenskaper
Is (20p max): 8 (Åtta!)
Snö (20pmax): 18
Våt asfalt (10p max): 6
Torr asfalt (10p max): 8

Vägegenskaper
Is (20p max): 14
Snö (20p max): 18
Vått (10p max): 6

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 5
Älgtest (10p max): 7
Komfort (10p max): 3
Rullmotstånd (10p max): 4
Totalpoäng i testet: 97



Kumho Wintercraft Ice Wi31

Bromsegenskaper
Is (20p max): 6
Snö (20pmax): 16
Våt asfalt (10p max): 6
Torr asfalt (10p max): 8

Vägegenskaper
Is (20p max): 10
Snö (20p max): 12
Vått (10p max): 5

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 4
Älgtest (10p max): 5
Komfort (10p max): 3
Rullmotstånd (10p max): 5
Totalpoäng i testet: 80



Infinity Ecosnow

Bromsegenskaper
Is (20p max): 2
Snö (20pmax): 16
Våt asfalt (10p max): 4
Torr asfalt (10p max): 7

Vägegenskaper
Is (20p max): 12
Snö (20p max): 14
Vått (10p max): 5

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 3
Älgtest (10p max): 6
Komfort (10p max): 1
Rullmotstånd (10p max): 7
Totalpoäng i testet: 77



Yokohama Ice Guard

Bromsegenskaper
Is (20p max): 2
Snö (20pmax): 12
Våt asfalt (10p max): 6
Torr asfalt (10p max): 7

Vägegenskaper
Is (20p max): 10
Snö (20p max): 12
Vått (10p max): 4

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 5
Älgtest (10p max): 6
Komfort (10p max): 4
Rullmotstånd (10p max): 8
Totalpoäng i testet: 76




Dubbfria totalvinnaren

Continental ContiVikingContact 6

Bromsegenskaper
Is (20p max): 20
Snö (20pmax): 20
Våt asfalt (10p max): 2
Torr asfalt (10p max): 9

Vägegenskaper
Is (20p max): 20
Snö (20p max): 18
Vått (10p max): 5

Övrigt
Vattenplaning (10p max): 2
Älgtest (10p max): 10
Komfort (10p max): 10
Rullmotstånd (10p max): 10
Totalpoäng i testet: 126


Puh!
Det blev lite knackande, men till slut så blev det läsbart (iallafall för mig :wink: )


Det var även andra dubbfria med i testet, både nordiska och kontinentala, här kommer deras totalpoäng i testet (Vill du ha utförliga poäng för någon särskild av dessa, säg till så kompletterar jag med det också!)


Nordiskt dubbfritt:
Goodyear Ultra Grip Ice 2: 114p
Nokian Hakkapeliitta R2: 104p
Yokohama Ice Guard IG50: 92p


Kontinentalt dubbfritt:
Continental ContiWinterContact TS 850: 108p
Michelin Alpin 5: 106p
Vredestein Snowtrac 5: 92p
Infinity Winter-Hero (hehe!): 71p


God afton
Krille
#1010420
Kört i flera år med Hankook jag är jätte nöjd har det nu på 2bilar tredje bilen kommer få nu Hakka 8 ska bli kul och prova skillnaden. Hakka 8 var 2400:- dyrare än Hankook så få se om det är värt pengarna.
#1010536
Det låter ju toppen, detta blir första gången på några år som jag kommer att åka dubbat, då låter det bra att du är nöjd med hankook.
Ja jag kollade också på hakka 8 innan jag köpte dessa däck, och för mig skiljde det 2200-2800 mellan 4st hankook och 4st hakka 8.

Sen när jag läste testet i TV så tyckte jag inte att skillnaden i prestanda var värt påslaget i pris.


/Krille
#1010563
vad kör ni för dimensioner egentligen?
prisskillnaden var typ en hundring för vanliga dimensioner
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]