Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag har också ett par däck som slitits mest på insidan. Gjorde en hjulinställning då jag inte tror det är jag som sumpat däcktrycket. Haft mellan 2.8-3.0. Ett par 245/45 R17..
Hoppas slitaget på mina däck på insidan minskar...
Användarvisningsbild
av snoddasD5
snoddasD5 skrev:Du kör med för lite luft sänker du till 2,5 kommer den nöta ännu mera i mitten med för lite luft så slungar den ut centrum på däcket och den nöts där. du får ha runt 2,8-2,9 på 45profil Breda däck med för lite luft slungar ut centrum när dom har för lite luft.
Så enligt dig så rekommenderar både Volvos och däcktillverkarnas ingenjörer däcktryck som är helt åt skogen och ger snedslitage...

.[/quote]

På min V70 står det i dörrstolpen på 225/55-16 den ska ha 2,7 så då kan man ju enkelt räkna ut om jag går ner till 45 på 17tum att jag måste ha mera luft. Så vart säger jag volvo skriver fel?
av Xuri
höghastighetsdäck å däck åt lågprofilshållet kräver mer luft för att dom inte ska slunga ut mitten av däcket å ge slitage i mitten.

personligen lägger jag aldrig under 2.9 bar i däck under 50 profil....
35-45 profil brukar jag hålla runt 3-3.3bar... då slipper man de problemet.... å de är alltid bättre med för mycke luft än för lite...
dels drar de mindre soppa å man slipper kränga av däck från fälgar vid panikmanöver..

alla som har torrvarvat en radiostyrd bil med lite fart i har sett hur stora ett par däck kan bli med gravitationens hjälp...
av jeensa
På bilens däcktryck lapp står;Bild

På däcken står det; Bild

samt; Bild

mvh jensa
av ThunderAce
Tycker själv att man kan följa tabellen som finns på tanklocket så fort man köper däck från Volvo
för de har en del däck son är avsedda för sina bilar, så fort man köper däck från däckonline eller
liknande så tycker jag inte man kan gå på denna data

V70 som har 17" fälg från fabrik är 7" bred också, så fort man avviker från grundinstälningarna så
tittar inte jag lägre på deras rekomendationer.
av jeensa
Köpte däcken från vianor och har standard fälgar, 7,5×17.
Mvh jensa
av ThunderAce
jeensa skrev:Köpte däcken från vianor och har standard fälgar, 7,5×17.
Mvh jensa
Vad menar du med standard fälgar, är det original Volvo fälg?
av ThunderAce
Volvo Thor fälg är original Volvo fälg dock inte en fälg som V70II är typgodkänd med, att den passar är en helt annan femma.

Som många tidigre nämt blås i mer luft, det är ändå ett antal som har kört med en viss luftmängd på sina däck och inte fått
det slitage som du har
av llesrof
ThunderAce skrev:Volvo Thor fälg är original Volvo fälg dock inte en fälg som V70II är typgodkänd med, att den passar är en helt annan femma.

Som många tidigre nämt blås i mer luft, det är ändå ett antal som har kört med en viss luftmängd på sina däck och inte fått
det slitage som du har
Jag hade samma fälg på min S70 och det gick utmärkt att köra med 3,0 i både med Continental SportContact och de Toyo Proxim (tror de hette så) jag köpte senare. Thor kan inte passa rakt av, man måste ha centrumringar eftersom navet är mindre på V70II. Sedan påverkar de väl inte egenskaperna varken mer eller mindre än vilken annan fälg som helst med samma mått och offset som sitter på den bilen.

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]