Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Droopy
milktrucker skrev:
Droopy skrev:vanlig alkalisk avfettning löser flugorna, Strövels HD-grön el liknande, ofta räcker det med en HT-tvätt om man har tillgång till det, lite 40 gradigt vatten och lagomt tryck tvätter bort det mesta.
alkalisk avfettning är ajaj
blir som att tvätta bilen i fågelspillning, som också är alkalisk.

Då vet du nog inet riktigt vad det är och hur man använder alkaliska avfettningsmedel, det har inget med fågelskit att göra.
Användarvisningsbild
av Funk
Fågelspillning är sur, raka motsatsen mot alkalisk/basisk till att börja med... En korrekt blandad alkalie är inte farlig för lacken, det är t.o.m så att de flesta rengöringsmedel i vardagen är milt alkaliska. Framför allt i biltvättar är förtvätten så gott som alltid alkalisk eftersom det är lätt att göra dem högkoncentrerade.
Och som svar till Perra83, jag ser alkalien som en mild förtvätt, gärna skummad på bilen. En mild alkalie tar insekter, det tar bara lite längre tid än en mer koncentrerad så för att förhindra att den torkar (vilket inte är bra) så blöter jag gärna en duk och lägger över i stället för att öka koncentrationen på hårt insektsdrabbade bilar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Jahaja
Gotlandsbästa skrev:
Perra83 skrev:Ingen som nappar på en mild förtvätt på hela bilen?
Jag, berätta mer :-)
Hittade detta:

Dvs http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... foam-lance

Dock lär det väl vara mindre uppskattat att montera en sån på lansen på sin GDS-hall, utan det gäller ju att man har möjlighet att tvätta hemma... :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Jahaja skrev:
Gotlandsbästa skrev:
Perra83 skrev:Ingen som nappar på en mild förtvätt på hela bilen?
Jag, berätta mer :-)
Hittade detta:

Dvs http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... foam-lance

Dock lär det väl vara mindre uppskattat att montera en sån på lansen på sin GDS-hall, utan det gäller ju att man har möjlighet att tvätta hemma... :)

Ja tror att du fick med allt där :-)-)

En utspädd alkalisk avfettning är mycket riktigt ett bra val som förtvätt. Lite bilschampo kan man blanda i så det skummar lite.
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]