Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Continental skrev: Inkörning + varsam vinterkörning=lång livslängd på dubbdäck.
Jo, detta är väl alla väl medvetna om :roll:

/L
av Continental
Njae, det finns en hel del där ute som INTE har koll på detta.
Användarvisningsbild
av Loner
Continental skrev:Njae, det finns en hel del där ute som INTE har koll på detta.
Jo jag vet det..

/L
av Steff 99
La på nya continental sportcontakt 3 i våras, har kört 700 mil 5 mm kvar fram, snacka om hållbarhet, hade sportcontakt 2 innan dessa rullade 3000 mil det var 3 mm kvar när jag bytte...tror inte att det blir någar nya conti sport contakt 3 igen. :evil:
Däcken sitter på en V70 2,5T med automat.bilen rullar mest på landsväg
Användarvisningsbild
av Gizz
Nu rullar min S80 på ett sprillans nytt set med Michelin PILOT PRIMACY 205,65,15 och till vintern blir det antagligen de däcken som satt på när jag köpte bilen. Ska bara skaffa fälgar till dom. Det är 2 st Gislaved Nordfrost och 2 st Bridgestone benämningarna vet jag inte. Samma dimension som sommardäcken. Var sugen på att skaffa 17" s fälgar till ett hyfsat pris men det var lite för lite slantar i plånboken efter bilköpet.
av Luzion
Min S60 rullar på Nebulor med Kumho Ecsta SPT 235/40-18". Riktigt bra däck om jag får säga det själv, slitstarka med bra grep både på torr och blöt väg.
Vinterdäcken är Nokian Hakka 1or 205/55-16" som sitter på 16" org.alu, framdäcken saknar lite dubb här och var tackvare att föregående ägare inte kört dom med förstånd :???:
Användarvisningsbild
av _Rick_
kör på Conti 2 225/45 17" på sommaren. Bra grepp. De låter lite mycket bara. Funderar på Michelin Pilot nästa gång.

på vintern har jag Nordfrost 3:or 215/55 16" dvs S80 storlek. Fel. Men om ekonomin tillåter så köper jag nya vinterdäck. Och säljer däcken lösa. De är i okej skick så man borde ju kunna få lite för de gamla.

Största frågan är dubb eller inte dubb. I GBG så är det nästan alltid barmark, men nån kväll eller morgon då är det is på asfalten. Och då hjälper bara dubben...
av Addekarlsson
Jag rullar på Nankang 205-55-16 sommartid. Hastighetsindex 230 km/h på dom.
Alldeles utmärkta egenskaper i både vått och torrt. Inte haft en tillstymmelse till vattenplaning ännu, tack vare det fina v-mönstret i däcken. Trots detta v-mönster, så är däcken klart godkända vad gäller bullernivå.
Billigaste skräpet från korea kommer aldrig monteras på nån av mina bilar iaf. Vill jag kunna stanna i blött väglag, så ska det gå att göra det utan att sladda åt skogen pga värdelösa skitdäck.
Men detta innebär inte att jag köper det dyraste heller, för det är inte alltid det dyraste är det bästa. :wink:

Vintertid är det Galaxie M+S 2 195-55-16 som gäller skulle jag tippa på. Äger för tillfället inga vinterdäck, för bilhandlaren har inte lagt på dom på fälg åt mig ännu. :D
Bullernivå på dessa = massor.... :lol:
av jbl
Sommar kör jag med Pirelli scorpion 215-65-16. Mycket nöjd med dessa däck.

Vinter blir det dubbade Dunlop Artic 4 215-65-16. Det är ett kanon däck.
av Continental
Pirelli Scorpion 215 65 16 hade jag på min Land Rover. De gav ingen vidare känsla i väghållning och styrning. Provade sedan STR,vilka var lite bättre.
Kör man med "året runt" däck enbart på sommaren, så är STR att föredra framför vanliga Scorpion, enligt mig.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.