Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
mattish skrev:
Vojje skrev:det finns ju avfettning som inte är nafta-baserad och därför skonsammare mot bil och natur
Men då gör den inte någon nytta mot de problemen som TS har.
nej, jag vet. De är helt j-a värdelösa. A waste of time. Men om man är rädd om lacken, så är man.
Nano-teknik är helt livsfarligt. Bör undvikas. Som ngn föreslog, lämna in den för lackbehandling. Dyrt, men nödvändigt :-)-)
av swemax
Vojje skrev:
mattish skrev:
Vojje skrev:det finns ju avfettning som inte är nafta-baserad och därför skonsammare mot bil och natur
Men då gör den inte någon nytta mot de problemen som TS har.
nej, jag vet. De är helt j-a värdelösa. A waste of time. Men om man är rädd om lacken, så är man.
Nano-teknik är helt livsfarligt. Bör undvikas. Som ngn föreslog, lämna in den för lackbehandling. Dyrt, men nödvändigt :-)-)
Eller så lackskyddar man själv
Kolla här för tips http://www.bilvardsforum.se/forum.php
Användarvisningsbild
av SvenB
Om man inte vill göra det själv, vilket företag gör det bäst i förhållande till priset :?: Gärna i Eskilstuna/Flensområdet.
Användarvisningsbild
av GustavE
Kan också lugna dig med att det var precis samma för mig när jag för någon vecka sedan tvättade min, som då gått 50-100 mil, för första gången (eller egentligen andra eftersom jag avemballerade och gjorde min bils första tvätt själv). Var lika förvånad som du att var sån yta redan, skönt att höra att det var lika för dig och Bo :)
Användarvisningsbild
av bem
Exempel:
Tripp-trapp-trull - från vänster till höger: funkar inte - funkar - funkar (med den typ av vägklegg vi har vid den här tiden på året).

/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att använda vrålstark superavfettning på en spillans ny lack som fortfarande är mjuk är inget jag rekommenderar,

Gör du det så blir lackytan ännu känsligare och dubb-salt-asfalt-gegset fastnar ännu värre på din bil när du kör till jobbet på måndag.

Om man absolut ska tvätta av den så se till att lägga på ett lager av högkvalitativt vax/skydd så du slipper avfetta mer i vinter.
Användarvisningsbild
av perin
VolvoB20 skrev:Att använda vrålstark superavfettning på en spillans ny lack som fortfarande är mjuk är inget jag rekommenderar,

Gör du det så blir lackytan ännu känsligare och dubb-salt-asfalt-gegset fastnar ännu värre på din bil när du kör till jobbet på måndag.

Om man absolut ska tvätta av den så se till att lägga på ett lager av högkvalitativt vax/skydd så du slipper avfetta mer i vinter.
Precis så har jag tänkt med. Vräker man på avfettning tar man ju bort det lackskydd som finns, eller åtminstone delar av det. Men fins det någon skonsammare avfettning till nyare bilar? Nästa gång får man köpa nytt när vintern lagt sig.... :?:
av Droopy
Det är petroleumbaserat som gäller, olja löse olja. att lacken inet skulle tåla det är en nys/myt den är färdighärdad när den lämnar fabriken.

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]