Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Såklart det finns lackskydd som gör sitt jobb och gör så att skiten rinner av.
Men inte skit som t.ex. tjära och flygrost.

Jag har lackbehandlat alla mina bilar genom åren, haft olika behandlingar men en å samma sista 5 åren, och det lackskyddet ÄR bra.
Lite dyrare, men mina sk. tjärfläckar tvättar jag bort med svamp och schampoo upp till ett år senare.

Tänker inte skriva vilken behandling det är, utan vill bara poängtera att det faktiskt FINNS lackskydd som håller 12 månader, och där "vanlig" skit rinner av...

Man får lite vad man betalar för...
VolvoBengan skrev:...Tänker inte skriva vilken behandling det är, utan vill bara poängtera att det faktiskt FINNS lackskydd som håller 12 månader, och där "vanlig" skit rinner av...

Varför inte nämna vilken behandling? :shock: :???: :o :| :-O) ?:-/ ??:-/
För då kallas det säkert reklam mm mm mm...

Det är PPS lackskydd iallafall.

Läggs på en del trafikflygplan innan leverans, vilket borde tyda på rejäla grejer.

Personligen aldrig sett maken till lackskydd... kan snöa en hel vinter, och får inte ens repor från snöborsten eller annat is å skit som kan repa lätt om vintrarna.

Är bilen dyngskitig och det börjar hellregna, kan jag åka en tur till affären via motorvägen och bilen är "tvättad".
Och detta är under 12-15 månader...

Och tro mig, jag är noggran... så pedant att jag bytte en ny svart V60 mot en vit bil, för jag kunde inte ha svart pga. småfläckar.

Likaså fågelskit... den läggs på taket och tas enkelt bort efter ett par dagar (om jag inte sett den tidigare).

Kan bara prata gott om PPS lackskydd... och jag jobbar i byggbranschen, INTE bilvård och försöker göra reklam.
På vintern är det ofrånkomligt med sandpapperkänsla...
Så här gjorde jag i lördags:

Tvättade vanligt med bilschampo och svamp.
Sedan var det dags för lunch - och bilen fick då rinna av sig lite.

Därefter ut och spruta på avfettning, lät stå typ 10-15 minuter. Spolade av.
Sedan supertvätt (medlet appliceras direkt på svamp och sedan har man en hink med varmt vatten man sköljer ur svampen i). Supertvätt finns på närmaste mack, innehåller även vax.
Spola av.
Resultatet blev len och fin lack...tog väl en halvtimme extra (oaktat lunchen...).
specos skrev:På vintern är det ofrånkomligt med sandpapperkänsla...
Så här gjorde jag i lördags:

Tvättade vanligt med bilschampo och svamp.
Sedan var det dags för lunch - och bilen fick då rinna av sig lite.

Därefter ut och spruta på avfettning, lät stå typ 10-15 minuter. Spolade av.
Sedan supertvätt (medlet appliceras direkt på svamp och sedan har man en hink med varmt vatten man sköljer ur svampen i). Supertvätt finns på närmaste mack, innehåller även vax.
Spola av.
Resultatet blev len och fin lack...tog väl en halvtimme extra (oaktat lunchen...).
Du ska väl ändå avfetta och spola av bilen innan du schamponerar, så du får bort den värsta smutsen ??:-/
Aldrig hört någon som schamponerat bilen innan, för att sen avfetta å schamponera igen.
Sen skulle jag aldrig använda Supertvätten, finns bättre bilschampon därute....

//MVH
VolvoBengan skrev: Tänker inte skriva vilken behandling det är, utan vill bara poängtera att det faktiskt FINNS lackskydd som håller 12 månader, och där "vanlig" skit rinner av...

Varför vill du inte säga det? Det är ju bra med tips för de som letar efter något sjysst.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
"Rinner av" är troligen en definitionsfråga...jag tycker inget ger den effekten, men jag är väl en miljöskadad putsnisse.
Hållbarhet på 12 månader är däremot inte så ovanligt, som exempel kan nämnas PPS, R2000 , Brightguard, Gtechniq... det finns många flera men dessa är några som "poppar upp " ur minnet. Men det gäller också att överdrivet bruk av avfettningar tär på skydden, så enligt mig är det bättre att låta nivån på rengöringen vara lite lägre på vintern. Det är ju som regel en kamp man ändå aldrig vinner så storstäddningen gör man på våren..

/Thomas

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]