Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
bara att hålla koll på blocket eller fejans köp o sälj
Användarvisningsbild
av P210
StefanN skrev:Original är alltid orginal, tycker oftast att det är mycket högre kvalitet på dom samt att det inte ser så tonårsaktigt ut som med eftermarknadsfälgar.
Sedan är ju prisvärt och kvalitet sällan sammankopplat, billigast är sällan bäst, och de dyraste har sällan bäst kvalitet, det brukar vara "image/hype" och varumärke som kostar i den ändan!!
Och köper man sedan kopior av Volvos fälgar slipper man ju tonårsutseendet som alla tillbehörsfälgar har :wink:
Mest prisvärt är väl att leta begagnat på tex Blocket.

Men att köpa tillbehör av biltillverkarens ÅF direkt har väl aldrig varit känt för att vara prisvärt, ungefär som att köpa Mjölk på Statoil, man vet att man får betala överpriser!
Volvo tar 3725:- för Midirfälgen http://shop.bildeve.se/aluminiumfalg-mi ... c-509.aspx
Du köper "Äkta Volvo Original Midir 5x108 18x7,5 ET52,5" för 1499:- hos Chromefälgar http://chromefalgar.se/index.php?route= ... ct_id=1957
Kräng på ett par Michelin pilot sport 3 215/45/18 från samma firma för samma pengar 1499:- så har du hjulen för = 11992:- är du inte så petig på däckfabrikat får du en komplett omgång för 8500:-

Är Volvos fälgar och däck så mycket bättre att de är värda det dubbla - avgör själv!
av Psyko
Alla fälgar som kräver navringar/centrumringar är ett dåligt val. Piratkopior av original ger ofta obalans då dom är av sämre kvalité.
Användarvisningsbild
av P210
Det där med navringar verkar många ha en övertro till, många bilar jag haft har inte ens navstyrning original, och småbilar med trumbromsar bak har sällan navstyrning.
Se de klena plastringarna som ren monteringhjälp, och skulle bultarnas kona vilja centrera annorlunda än en klen plastring har den inte mycket att sätta emot..
Och vad gäller obalans så brukar man balansera komplett däck och fälg med vikter tills det blir bra :wink:

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]