Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvov5007
Idag vaxa jag bilen med Sonax flytande hårdvax för första gången efter tvätt. Tidigare har jag använt okq8 schampo med vax som jag varit väldigt nöjd med och jag har ganska mycket kvar. Frågan är, nästa gång jag tvättar bilen om en månad, kan jag använda schampo med vax eller ska jag köpa okq8 schampo utan vax?

Edit: Kan även lägga till att jag tänkte använda mig av sonax xtreme intense shine detailer efter tvätten nästa gång.

Bild

Bild

Bild
av DaBlo
Bästa är om du köper tex sonax glanschampo som glider lättare över lacken, tror OKQ8 tom har kampanj på det schampot nu :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är turtle som tillverkar okq8's bilvårdsprodukter :wink:

ja du kan använda schampo med vax
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det är även stor skillnad mellan turtle produkter turtle zip bil schampo med vax fungerar inte så bra medan turtle extreme schampo utan vax är väldigt bra. Det skummar lite mer och rengör mer på djupet känns det som.
Användarvisningsbild
av volvov5007
OK. Då fortsätter jag använda schampo med vax tills den är slut. Hur är det med avfettning? Ska man skippa den nu när man har vax elr är det bra att använda?
av DaBlo
Du bör inte använda sk petrokemisk avfettning typ den gröna som ok har men däremot kan du i bland använda naturavfettningen som inte går så jättehårt på skyddet.
Användarvisningsbild
av Perra83
Rätt medel efter smutsen som ska bort!!

Är det tjärfläckar som ska bort måste man ta till en kallavfettning. Lite damm, pollen och fågelskit tar en alkalisk avfettning.
Användarvisningsbild
av volvov5007
Jag skippar nog avfettning, kör på schampo o vax. Efter det sonax detailer och om ett halvår nytt sonax flytande hårdvax. Tack så mycket för svaren och tipsen!

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]