Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av rid54
PTV skrev:Med tanke på hur många olika tvättinstallationer det finns nuförtiden för dessa bilar oavsett om man vill tvätta själv eller låta en maskin göra detta tvättande där tvätthallen har filter för att ta hand om föroreningarna så är det ju förmodligen bara ren dumhet / lathet som gör att folk tvättar bilen hemma på gårdsplanen för att i nästa stund handla ekologiskt för att rädda världen.LOL.
Varför hugga till med nedsättande värderingar som lättja och dumhet? Ska man åka X antal kilometer för att kunna köra bilen i en tvätthall på verkar man ju också miljön på ett negativt sätt. Som sagts tidigare så lär ju mycket av de "tungmetaller" etc som fäster vid bilen spolas av vid regn, precis där bilen råkar stå vid det tillfället, eller droppa av när man kommit hem till sin gårdsplan/motsv. Det vore ju bra om man kunde enas om att hålla tvättvattnet borta från dagvattnet, men en helt ren värld utan riskabla ämnen är nog ett helt kört scenario...
av andy78
Vad är egentligen problemet med att spola av bilen med endast vattet, det borde ju inte vara nåt problem att det hamnar i dagvattnet.
av rid54
andy78 skrev:Vad är egentligen problemet med att spola av bilen med endast vattet, det borde ju inte vara nåt problem att det hamnar i dagvattnet.
Det är allt det andra "skräpet" som är problemet. Det sitter på bilen i form av damm/partiklar eller liknande och åker av när man spolar av den. Det är inte bilen i sig själv som löses upp och skapar problem, det är faktiskt dammet/partiklarna. Troligen andas vi in dessa ämnen om vi går längs en trafikerad väg.
av andy78
rid54 skrev:
andy78 skrev:Vad är egentligen problemet med att spola av bilen med endast vattet, det borde ju inte vara nåt problem att det hamnar i dagvattnet.
Det är allt det andra "skräpet" som är problemet. Det sitter på bilen i form av damm/partiklar eller liknande och åker av när man spolar av den. Det är inte bilen i sig själv som löses upp och skapar problem, det är faktiskt dammet/partiklarna. Troligen andas vi in dessa ämnen om vi går längs en trafikerad väg.
Hur ska vi hantera problemet när det regnar?
Användarvisningsbild
av milktrucker
andy78 skrev:
rid54 skrev:
Hur ska vi hantera problemet när det regnar?
åtala gud för miljöbrott? :roll: :lol:
av PTV
rid54 skrev:
PTV skrev:Med tanke på hur många olika tvättinstallationer det finns nuförtiden för dessa bilar oavsett om man vill tvätta själv eller låta en maskin göra detta tvättande där tvätthallen har filter för att ta hand om föroreningarna så är det ju förmodligen bara ren dumhet / lathet som gör att folk tvättar bilen hemma på gårdsplanen för att i nästa stund handla ekologiskt för att rädda världen.LOL.
Varför hugga till med nedsättande värderingar som lättja och dumhet? Ska man åka X antal kilometer för att kunna köra bilen i en tvätthall på verkar man ju också miljön på ett negativt sätt. Som sagts tidigare så lär ju mycket av de "tungmetaller" etc som fäster vid bilen spolas av vid regn, precis där bilen råkar stå vid det tillfället, eller droppa av när man kommit hem till sin gårdsplan/motsv. Det vore ju bra om man kunde enas om att hålla tvättvattnet borta från dagvattnet, men en helt ren värld utan riskabla ämnen är nog ett helt kört scenario...
... för att vanligtvis så brukar det vara som så att så länge alla sköter sig när det gäller miljön så är det helt okey att tycka men om någon skulle gnälla på just mig och t ex mitt biltvättande hemma på gården då tänder man till direkt och förklarar som ett sårat dagisbarn att så gör ju nästan alla andra med.Miljötänkandet har som sagt var även i detta biltvättande sammanhang en gräns som går vid att alla andra ska sköta sig men man ska skita i vad just jag gör med just mitt biltvättande hemma på just min gårdsplan. :D
av llesrof
Så länge rökarjävlarna och snusarjävlarna sprider sitt giftiga tobaksavfall runt omkring sig så skall man inte ha dåligt samvet över att man blaskar av bilen på gatantycker jag. Att hålla bilen i bra skick borde gynna samhället mer än att man sprider fimpar och snus omkring sig.
av Lövet
Hittade en intressant text från Naturvårdsverket i frågan. http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -pa-gatan/#

Kort sagt: Be era sura grannar att fara åt xxxxxxx

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]