Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av fyrahjul
Hej!

Idag höll jag på att få en Stroke i biltvätten :) Jag brukar oftast handtvätta min bil. Dock i bland brukar jag köra den via maskintvätt, fast borstfri, alltså bara högtryck + avfettning och schampoo. Det har funkat hyfsat ok.

För en månad sedan lämnade jag in bilen för att få ett lackskydd på den. En glass coating med Modesta som skall vara riktigt bra. Dock i dag när jag kört in bilen i maskintvätten (jag sa att jag ville ha borstfri) så kördes tvätten i gång fast med borstar! Något gick snett alltså! PÅ macken fattade dom ingenting varför detta hänt. Jag led riktigt mycket när jag såg dom brumma över bilen! Dock kom dom fram och tillbaka över bilen en enda gång.

Nu till frågan, då jag har lagt lackskydd, Blir det väck av en enda borsttvätt? Borstarna i fråga är ju Statoils nyare borstar som är ganska harmlösa för att vara maskintvätt.

Vad tror nu? är det åt helvete med lackskyddet eller måste man köra den flera gånger för att det ska hända? Kanske en paranoid fråga, men det kändes inte bra detta!
Användarvisningsbild
av P210
Inte mycket till lackskydd om det går åt h-vete på en maskintvätt!
Tex BVS skriver om sitt: - "Lackskyddet tål maskintvätt och avfettning men borsttvätt är ej att rekommendera, med anledning av det hårda mekaniska slitaget."
Så i längden gnager man nog av det i borstvätten, men inte efter en gång...
Var själv med om att få borstar i automattvätten efter att ha beställt enbart högtryck. Slutade utan några som helst problem med att jag fick lämna in bilen på polering och vaxning på valfritt ställe.

Jag var nöjd! :D

Nu var ju frågan angående lackskydd men ändå..
Om det finns tillgängligt, varför inte köra en avspolning i en av de många tvätta själv anläggningar som dykt upp de senaste 10 åren? Då vet man att borstar ej kommer till, som en bonus borde det lämpligtvis vara billigare med.
Biltvatt.jpg
Biltvatt.jpg (29.13 KiB) Visad 3297 gånger

Brukar tvätta bilen en gång i veckan och brukar köra ovanstående som en tvätt varannan gång, men är den inte speciellt skitig kan det bli avspolning två gånger istället. Sprayar på turtle wax prewash och sedan avspolning, blir nästan lika bra som den vanlig tvätt.
Micce1980 skrev:Om det finns tillgängligt, varför inte köra en avspolning i en av de många tvätta själv anläggningar som dykt upp de senaste 10 åren? Då vet man att borstar ej kommer till, som en bonus borde det lämpligtvis vara billigare med.
Biltvatt.jpg

Brukar tvätta bilen en gång i veckan och brukar köra ovanstående som en tvätt varannan gång, men är den inte speciellt skitig kan det bli avspolning två gånger istället. Sprayar på turtle wax prewash och sedan avspolning, blir nästan lika bra som den vanlig tvätt.
Ok, just det undrar jag lite om. Är det på något sätt dåligt att spruta avfettning och sedan bara spruta av det med vatten? Eller bör man tvätta av den med schampo också? Jag tänker närmast på att en del av avfattningen ligger kvar mend endast vattens efteråt? Eller?

Sedna undrar jag, hur ser man egentligen att det ligger ett lackskydd på bilen? Går det? Förutom att den skiner? :)

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]