Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av bjorn_and
volvofantast skrev:Nångon som tvätt bilens sätten med biltemas ångtvätt och om det var bra?
Jag köpte en just för att försöka få bort fläckar på klädseln. Var helt värdelös. Förstår överhuvudtaget inte vitsen med den efter att ha provat den.

Testade att köra koncentrerat med minsta munstycket mot fläcken, hjälpte inte ett smack.

Lyckades iofs aldrig helt få bort fläcken på annat sätt heller, men den bleknade bättre med hjälp av turtles skumtvätt och ihärdigt gnuggande.

Främst är den nog alldeles för klen, men har aldrig provat en "riktig" ångtvätt.

Björn
av semmelman
Jag tvättade bort en spilld vin typ fläck på framsätet med såpaskum, alltså en skvätt vanlig flytande gulsåpa, lite varmt vatten så det skumma och sen gnugga försiktigt på det med en svamp. Sen torka bort med en ren microduk som suger upp de sista molekylerna. Enkelt å effektivt, dessutom gav såpan en lite lagom fet skyddande hinna liknande impregnering så sätet blev som nytt helt enkelt. Detta kan man ju börja med, går inte det får man gå på grövre saker men med risk att förstöra textilierna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Finns en självtvätt i stan där jag bor iaf som har en "klädselskumborstmaskin", kostade 20 eller 40 kr sist jag använde den och den tog allt.
av volvofantast
semmelman skrev:Jag tvättade bort en spilld vin typ fläck på framsätet med såpaskum, alltså en skvätt vanlig flytande gulsåpa, lite varmt vatten så det skumma och sen gnugga försiktigt på det med en svamp. Sen torka bort med en ren microduk som suger upp de sista molekylerna. Enkelt å effektivt, dessutom gav såpan en lite lagom fet skyddande hinna liknande impregnering så sätet blev som nytt helt enkelt. Detta kan man ju börja med, går inte det får man gå på grövre saker men med risk att förstöra textilierna.
Tack för tipset,det blev riktigt bra :D
av semmelman
Så lite. Bra att det funka. :-K
Det var ursprungligen ett husmorstips jag läste på internet nån hade utsatt sin bil för med utmärkt resultat så jag testa detsamma med utmärkt resultat och nu du oxå. Såpa är grejer det. :)

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]