Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Det är frustrerande att alla kommer med så totalt olika rekommendationer :roll: .
I dörren till min V70 står det 2,3 fram och 2,1 bak, 2,6 i eco-tryck (245/40-18) Frågade en Pirelli representant för ett tag sedan som menade att 2,5 var bra till en V70, en annan från Conti rekommenderade 2,7-2,8, frågar man på fd A-Däck här i sta´n så skriker de rakt ut om man säger att man har lägre tryck än 3,0 i den dimensionen. Vem ska man lita på??? Kör nu med 2,8 vilket förmodligen är fullständigt fel :wink:
Användarvisningsbild
av xerent
Bra sammanfattning! Sanningen är denna: slits däcket ojämnt har du fel däcktryck (om vi antar att du har korrekt hjulinställning). Är det mer kvar i mitten än på sidorna har du för lågt tryck. Är det mer kvar på sidorna än på mitten har du för högt tryck. Problemet är bara att du måste köra en 'liten sväng' innan du får facit :grin:
Användarvisningsbild
av ThomasT
xerent skrev:Bra sammanfattning! Sanningen är denna: slits däcket ojämnt har du fel däcktryck (om vi antar att du har korrekt hjulinställning). Är det mer kvar i mitten än på sidorna har du för lågt tryck. Är det mer kvar på sidorna än på mitten har du för högt tryck. Problemet är bara att du måste köra en 'liten sväng' innan du får facit :grin:
Riktigt så enkelt är det inte, slitage i mitten kan bero på både för högt eller för lågt däckstryck...

.
av jeensa
Har ju kört med samma tryck fram som bak. Bakdäcken har jämt slitage så kanske jag bör höja lite fram då. ...

mvh jensa
Användarvisningsbild
av joel80
Eller så beror det på att acceleration, inbromsningar och kurvtagningar typ alltid sliter mest på framdäcken...
;)
av ThunderAce
provade igår och sänka mina till 2,5 fram och 2,2 bak

åkte ett par kilometer innan jag blåste i igen 3 fram 2,7 bak

bilen blev svampig och något mera trögstyrd kändes som man åkte med punktering

Det är klart iaf att olika kombinationer med däck/fälg på samma bil kan inte ha samma däcktryck
Användarvisningsbild
av ThomasT
ThunderAce skrev:provade igår och sänka mina till 2,5 fram och 2,2 bak

åkte ett par kilometer innan jag blåste i igen 3 fram 2,7 bak

bilen blev svampig och något mera trögstyrd kändes som man åkte med punktering

Det är klart iaf att olika kombinationer med däck/fälg på samma bil kan inte ha samma däcktryck
Kör man däck med samma lastindex fram/bak på en bil med ojämn viktfördelning behöver man kompensera med däckstrycket, ganska logiskt.

.

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]