- ons 22 apr 2015, 10:32
#967881
Märkligt val, men AISI 304 eller 18/8 stål är det vanligaste rostfria konstruktionsmaterialet "diskbänkstål" som sagt - billigt i förhållande till alternativen, segt, svetsbart och rimligt korrosionsbeständigt i normala miljöer.
Det givna valet för bilen hade varit istället varit AISI 316, standard ”syrafast” stål. Mekaniskt nästan jämställt med 18/8-stålet men med en molybdenhalt på 2,0-2,5 % som ger en markant bättre korrosionsbeständighet. Borde i realiteten ersätta 4301-stål på många ställen. Att så inte sker, bör tillskrivas en våldsam prisutveckling på nickel och merkostnaden för dyrt molybden.
Men rostfritt ska egentligen tillskrivas som "rosttrögt" med lite underhåll vax/puts (inget Autosol som repar..) står det sig bra även utomhus i salt/korrosiva miljöer.