Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag går i bytastankar och tänkte om möjligt spara in några kronor.

På min Volvo V50 2.4 (-05) sitter idag 16" vinterdäck på plåtfälg. För att slippa kostnaden att köpa nya vinterdäck funderade jag på att helt enkelt ta de jag har och sätta dem på en Volvo V70 (-07).

Frågan är dock, går det?

Bultcirkeln verkar vara samma om jag läst på ordentligt. Bilhandlaren sa att det inte skulle gå men han har samtidigt ett egenintresse av att sälja på mig mer saker än vad jag egentligen behöver..
heckles skrev:Jag går i bytastankar och tänkte om möjligt spara in några kronor.

På min Volvo V50 2.4 (-05) sitter idag 16" vinterdäck på plåtfälg. För att slippa kostnaden att köpa nya vinterdäck funderade jag på att helt enkelt ta de jag har och sätta dem på en Volvo V70 (-07).

Frågan är dock, går det?

Bultcirkeln verkar vara samma om jag läst på ordentligt. Bilhandlaren sa att det inte skulle gå men han har samtidigt ett egenintresse av att sälja på mig mer saker än vad jag egentligen behöver..
alltså jag har sett s60 & v70n fälgar på nya v50 men dock inte tvärtom, men det bästa du kan göra är att köra in till nån däck verkstad och prova eller skruva av ett hjul hemma, och prova,,,,men va försiktigt om du ska använda bilens egen domkraft....
Användarvisningsbild
av Funk
Bultmönstret är samma men centerbore (hålet i fälgcentrum) är olika.
Det skiljer bara någon millimeter mellan de båda storlekarna, men tillräckligt mycket för att göra centreringen värdelös eller se till att fälgen kilas fast stenhårt vid åtdragning...
Vilken som, är minst respektive störst kommer jag inte ihåg tyvärr...

/Thomas
Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]