Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej
Är detta något att ha eller utslängda pengar ?
Finns det någon förtvätt som är bättre än denna ?
/M
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har inte provat biltemas men har skrivit detta i en tråd tidigare:

"Brukar till "vardags" först spraya bilen med Turtle Vax svarta flaska Prewash-T sedan spola av på en 10- eller 20 kronors högtryckstvätt. Först spola med lite schampo sedan avspolning."

Kanske värt att prova.
Användarvisningsbild
av Perra83
Beror kanske lite vad man är ute efter. Du behöver inte lägga på något som ska lösa tjära om det bara är typ pollen på bilen. En vass förtvätt tar även bort vax och sliter på lackskydd i onödan.

4L dunk är helt klart intressant.
av mortimer
Jag tvättade bilen i helgen men upplever inte att bakluckan blev så ren som jag velat. Det är mest tänkt nu på vinterhalvåret som smutsen sitter lite längre o hårdare som det kan behövas. Sommartid behöver jag normalt sett inget.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Brukar köra lahega herobiol extra på vinterhalvåret, eller mac 124 prickbort nån gång ibland. Bra grejer.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Jag har kört med Biltemas förtvätt ett par gånger och tycker den funkar riktigt bra. Den innehåller nån gel så den fastnar på skiten istället för att rinna bort som vanlig avfettning.

Dock har jag för mig att alltid ska svampa bilen efter avfettning? Jag gör det iaf... Eller kan det räcka med att spola jättenoga, när man bara vill bli av med den värsta vinterslasken?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Avfettning på, sen avspolning med högtryckstvätt (gärna varmt vatten, nerifrån och upp) sen svampning och sist sköljning med rikligt med vatten.

Vevar du runt med svampen direkt i avfettningen gnuggar du runt smutspartiklarna och skapar repor i onödan. Skölj alltid med högtryck efter avfettning så försvinner mkt skit innan du går på med svamp.
Användarvisningsbild
av Perra83
Högtryck är väl ett måste efter att man har lagt kallavfettning för att den ska dispargera eller va de heter.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Måste måste man väl inte. Men det underlättar :-)

Jaha den mindre än 11.x kWh? Det är m&ou[…]

Hej allihopa detta är mitt första inl&au[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]