Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Funk skrev:Har man en modern bil med PU-lackat spaltläder, det vanligaste i hyggligt billiga skinnklädslar, så skall man inte gå på med fett alls. Där räcker ett milt rengöringsmedel alldeles utmärkt.
Så en burk med tex sånna här tvättlappar ska räcka att hålla en PU-lackad skinnklädsel fräsch och sprickfri, om det nu räcker med att rengöra dessa?

Bild

Eller hur underhålls en PU-lackad läderklädsel, förutom att hålla den ren, om man nu inte ska mojsa in dom med fett?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Volvo har ett eget kit man kan köpa. Om jag inte minns fel var det lite mjölkigt till karaktären och definitivt inte speciellt fett.
Användarvisningsbild
av Funk
Vanligt Summumläder är som regel lackat spaltläder. Inscription, ventilerat eller Softläder är som regel infärgat. Om klädseln stöter bort vatten precis som en vaxduk är det som regel lackat. Det räcker med en mild rengöring och man kan använda det mesta i form av rengöringsmedel. Personligen använder jag ett och samma medel till all interiörtvätt. Det finns flera bra att välja på t.ex Smartabs Brisk, BBV interior cleaner eller Allbrite Rug&Upholstery Cleaner. Har man inte en tillgång till dessa så fungerar vanlig allrengöring (svagt blandat) alldeles utmärkt, specialmedlen ger oftast störst skillnad i klädselrengörningsmaskiner eftersom dom är gjorda för att inte löddra.

Att sköta en lackad klädsel är mest att se till att torka den ren och kanske viktigast att se till att det inte är damm och liknande runt sömmar och veck eftersom det sliter hårt när skinnet rör sig. Jag vet inte om Armoralls servetter är bra, men jag har i alla fall själv en burk med deras vanliga rengörare till hands i bilen om det skulle ske en olycka..

/Thomas
Användarvisningsbild
av sony
Jag är mest orolig för sprickor.
Användarvisningsbild
av Funk
Sprickor är svåra att förutse och förhindra på lackat läder, dock tycket jag inte man skall överdriva problemen. En textilklädsel eller ännu värre en i någon plast (T-tec?) håller ju ofta sämre. Ju bättre motstånd man har gett skinnet mot väta och smutsupptagning desto svårare är det att få skinnet att ta emot läderfett. Det verkar tyvärr stört omöjligt att få folk att ta hand om skinnet så då har biltillverkarna fått ta till tjocka lager lack för att förhindra att det smutsas så lätt. I dag verkar det vara mer eller mindre omöjligt att sälja något som kräver lite omvårdnad, man hör väl knapp talas om folk som verkligen fettar in skor eller använder skokräm nu för tiden bara för att ta ett exempel.

/Thomas
Användarvisningsbild
av börne
sony skrev:Jag är mest orolig för sprickor.
Viktigast är att hålla det rent så inte skiten skaver i skarvarna där det lägger sig.

Själv använder jag Autoglyms skinnprodukter med gott resultat.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]