Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av diseldoris01
Hej!

Jag har tänkt ge mig in på att polera min s60! Men är lite osäker på vissa saker.
Som jag har fattat det hela så rubbar man först sen kör man med bilpolish och sen vax? Stämmer det? :)

Jag har köpt en polish av märket sonax, hörde att det skulle vara bra. Men i flaskan är det som flytande vätska och en kladdig "sörja"
Ska det va så? Ser konstigt ut. Ska man polera in det "kladdet" på bilen? :o

Tacksam för svar! :D
Användarvisningsbild
av mxjolle
Kladdig sörja, svar ja, tänk dig att det fungerar som ett fint fint fint sandpapper med små små små sandkorn.

1. Volvo´s lacker är hårda
2. Ha god tid på dig, stressa inte
3. Mycket noga förarbete i form av utförlig tvätt.
4. Om du kör med en mussepiggmaskin, typ Clas Ohlsson/Biltema/Rusta, kör med ett medel som avverkar mycket (FG500 eller liknande) samt Twisted Wool trissor, eller iallafall ganska hårda trissor.
4. Kör du för hand, förvänta dig inget megaresultat.
5. Polish ger bara en glansigare yta, repor tas bort med Rubbing (exempelvis FG500)
6. Glöm för guds skull inte att maskera, annars får du vida prickar/ränder etc på alla lister

Kolla Bilvårdsforumet som tidigare nämnts. Står mycket matnyttigt där.
av Droopy
Det är bara slå till, jag skulle inte gnida själv för dom pengarna
Användarvisningsbild
av Axan
Droopy skrev:Det är bara slå till, jag skulle inte gnida själv för dom pengarna
Men tror du att de gör ett bra jobb för de pengarna? Hittar inga referenser på firman.
av Droopy
Axan skrev:
Men tror du att de gör ett bra jobb för de pengarna? Hittar inga referenser på firman.
Ingen aning, jag skulle inet gjort det svart ens för 900pix, åk dit och kolla referenser, du lär ju inte vara första kunden. Det är mer el mindre gratis iaf. Hur de själva får ihop det vettetusan.
Användarvisningsbild
av Axan
Droopy skrev:
Axan skrev:
Ingen aning, jag skulle inet gjort det svart ens för 900pix, åk dit och kolla referenser, du lär ju inte vara första kunden. Det är mer el mindre gratis iaf. Hur de själva får ihop det vettetusan.
Jo jag tänkte också så, får se hur jag gör. Kanske väntar till våren och gör det själv istället.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]