Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej
Jag behöver tvätta min bil. Bilen är drygt 3.5 år gammal i dagarna.
Tänkte ta den i Statoils eller Preems automattvätt; de med mjuka skumgummiborstar.
Är det dumt eller bättre låta smutsen (och lite salt9 sitta kvar ?
/M
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Man kan ju välja bort borstarna. Men vattnet är nog inte det renaste. Som XC90_Executive sa, så finns det en Polettvätt i Åhus. Inte så långt från dig. Dom brukar vara kanon. Tvättar alltid min bil i Oskarshamn i en sådan. Finns tyvärr inge på Gotland :cry:

http://www.washout.se/
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nackdelen med polett-tvättar är att det fortfarande sitter en hinna kvar på bilen efteråt, om den är riktigt smutsig. Om man avser att tvätta i en sådan bör man spraya på avfettning på bilen innan man börjar, för att få den renare. Tvättar bilarna på jobbet i automattvätt, resultatet blir sådär... En av dem har takmonterad ljusramp (v70 my15). Brukar få eftertorka bort det som borsttvätten missar. Detta trots manuellt påsprayad avfettning innan. Resultatet blir inte mycket bättre på bilen med dolt blinkmontage (Audi my15)... Att tvätta utan borstar, sk. "taxitvätt" är totalt värdelöst..
Användarvisningsbild
av Perra83
Välj rätt förtvätt/avfettning så försvinner även den gråa filmen.

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=499

Bilt Hamber Surfex HD avfettning har visat sig vara väldigt effektiv. Av 5 liter avfettning får man ut 50 liter färdig bruksblandning. Bara att spraya på innan tvätt och låta det dra i ca 5 minuter och sedan spola av. Finns även bra medel för flägtvätt på dunk. Två flaskor till tvätthallen är allt!
av mortimer
Finns en polettvätt ute i hammar vid Kristianstads automobil men det är inte riktigt min grej.
Finns en GDS hall på Prrem vid Maxi som jag använd förra året lite men tänkte ta den lätta vägen istället.
Får se vad som hinns med och orkar med i dagarna, blir kanske GDS hallen vid Preem. 2kr/min tog de förra året.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag brukar spraya på en omgång alkalisk avfettning innan och låta den dra 5 min, har inte behövt nån annan avfettning.

Har räckt att spola i polettvätt, men jag har polerat och lackskyddat extremt noggrant vid två tillfällen iår! :)
av mortimer
Nu e det ju inte tal om någon fintvätt eller grundlig tvätt på något sätt. Vaxning och polering likaså.
Tackar för alla svaren, jag har fått svar i frågan.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]