Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av roggabear
Hej, jag behöver köpa vinterdäck till min Volvo V40 -15.
Om jag köper däck av Bilia så hade de levererat dimensionen 205/55R16.
Snackade igår med en däckhandlare som rekommenderar "195/60 r16 då det ger bäst grepp och minst rullmotstånd av de olika dimensionerna du kan använda på den bilen".

Stämmer det däckhandlaren säger? Eller ska jag gå för 205/55R16 istället då Bilia borde ha bra koll på vad som är bäst på min bil?
av roggabear
Hämtade ut bilen igår så jag har inte fåt regbeviset ännu :roll:

Ringde Bilia och hörde med dem. De rekommenderar 205/55R16, 195 var inte ett alternativ.
Så då kör jag väl på 205 alternativet!
Användarvisningsbild
av crumpets
Eh... På bilia fick jag 195:or på mina 16" i alla fall... Det är nog helt enkelt inte så blodigt.
Användarvisningsbild
av ER
Så länge man håller sig till gamla +/-5% rullomkrets samt givetvis inom skärmkanter, +/-15mm spårvidd samt inte skrapar i vid fullt rattutslag så fungerar även "udda" dimensioner för bilmodellen även på helbilsgodkända fordon. Skall mycket till för att få anmärkning på detta om man själv är trevlig och inte fular vid ev. kontroll för då åker man dit på rena skitsaker "bara för att" existerar.
Har besiktat en helbilsgodkänd S40 -97 med 185/65-15" vinterpuckar massor av gånger, bilen skall ha 185/65-14" eller 195/55-15" som vinterdäck då dessa är enda godkända för bilen. Hade även 215/40-17" som bilen rullade på genom flygande bes så att sålänge däck är inom skärmkanter och inte tar i tittar dom inte två gånger åt dessa.
EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

* Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
* Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
* Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
* Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag gick ut och kikade på däcken och det satt ju 205:or på den! Kan svära på att det stod 195 i kostnadsförslaget...
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]