Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Skiftade hjul till vinter- för några veckor sedan och har nu fått nog av att ställa hjulen på rad i garaget, det tar onödig plats. Konstaterade att flertalet tillbehörsfirmor har förvaringsanordning där idén är att man lägger hjulen ner på en ställning, med plast(?)bricka emellan för att "distansera" hjulen från varandra.

Jag funderar på en helt annan lösning, som kommer ta mindre plats i sidled, att hänga upp hjulen på garageväggen. Har förberett med planka som sitter i reglar i väggen så den biten bör hålla. Dilemmat nu är att jag funderar på ifall de krokar jag köpt på Clas Ohlson kanske inte är optimala och då är det inte huruvida de kommer "orka med" belastningen av hjulen eller ej, det är ifall det finns risk att naven i hjulen som mig veterligt är av lättmetall kan komma att deformeras på grund av hjulens vikt.

Hjulen skulle hänga på varsin "krok" och jag har tänkt, ifall lösningen kan bedömas som vettig, att tejpa fast bitar av gammal trädgårdsslang för att i någon mån undvika märken/deformation i/av naven. Är jag fel ut, eller kan jag hänga upp hjulen i naven som jag överväger? En alternativ lösning är att köpa en annan typ av "krok" (eller dylikt) där jag istället placerar hjulen stående (på gummit) ungefär som man brukar se de stå i en däckverkstad, med skillnaden att man ställer upp dem längs med väggen. Gissar på att det kan gå att lösa med exempelvis konsoler, där man i så fall också kanske bör klä konsolen med gummi för att skydda däcken/hjulen.

Tog ett foto av kroken som jag bifogar då jag inte hittade den på Clas Ohlsons hemsida, måtten framgår av förpackningen förutom bredden som jag uppskattar till ca 15 mm
Bilagor
IMG_1552.JPG
IMG_1552.JPG (140.26 KiB) Visad 219 gånger
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]