Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Droopy
mortimer skrev:
Droopy skrev:Trissorna som föjler med maskinen kan du slänga, de är aldeles för mjuka. Använd gula, de kan du använda till i stort set allt, men vill du vara nogrannare så ta svarta till lackskyddet.

Kör med Sonax du, det är helt ok, testa dig fram. Annars är Autosmart Mirror Image ett bra allround polisch om lacken är i hyffsat skick. sprita är ochså överkurs för en nybörjare, se till att ha liiiite medel när du jobbar, annars blir det flammigt.

Som sagt, testa dig fram, det fins så många olika fabrikat idag på medel och div lamusslkuddar osv osv, det är bara att testa själv som gäller.

Ska du ändå beställa maskinen från BBV kan du ju passa på att köpa lite medel ochså, Menzerna som XC90 rekomenderar är ochså bra medel, och framförallt enkla att jobba med.
Känns som vi ligger på samma nivå, eller har samma avsikter.
Jag räknar mig som nybörjare; har polerat och vaxat par bilar i mina yngre dagar men bara för hand.

Maskinen köper jag inte från BBV.

De olika rubbingarna m.m.. som omnämns häri kostar lite mer än vad jag vill lägga på bilen just nu. Får bli när jag tränat och fått in snitsen om ett antal år. Sonax köpte jag billigt i Ullared men köper även den andra polishen som jag refererade till; kan vara värt att prova bägge.

Är det rätt med denna typ av maskin eller skulle en roterande för en nybörjare ge bättre resultat och vara lättare att komma åt med på bilen ?
Roterande är mer för ren rubbing, jag har kört med mussepiggmaskin i 15år och föredrar det, till kraftig rubbing har jag en Makita
9227 och kraftiga rubbbingmedel och oxidbortagare.

Det fins många fina maskiner idag men en mussepiggmaskin är en billig investering och gör jobbet lika bra som en orginal Cyclo.
Jag körde med exenterslip förr om åren men föredrar mussepiggmaskinen alla dar i veckan, men smaken är som baken.
Användarvisningsbild
av Funk
Mycket handlar om vad man vant sig med, jag körde med en mussepigg från Biltema i flera år innan jag gick till en Flex 3401VRG. Den stora skillnaden är att man kapar oerhört mycket i tid med en maskin som är roterande eller tvingat oscillerande. Roterande är generellt svårare att bemästra och en aning lättare att misslyckas med då det enklare blir så kallade polerrosor och det är en aning lättare att gå igenom lacken vid kanter och hörn.
Mussepigg är alldeles ypperligt då det är nästan idiotsäkert och ganska billigt, men som sagt på framförallt nya hårda lacker tar det en evinnerlig tid att få till resultat. Även med aggressivare trissor. Man kan dock köra med ulltrissor (twisted wool) eller MF trissor för lite bättre bett.
För övrigt så är jag en aning emot uttrycket rubbing, i min värld är allt abrasivt medel polermedel..medan icke polerande är cleaners eller oxidlösare. Sedan är det olika fina polermedel men ändå.
Menzernas medel är bra, men kan trilskas lite om man har kallt och/eller fuktigt i garaget, i sådana fall så är t.ex BBV's (Bollnäs Bilvård) egna serie eller Lahegas ProRange att föredra.

/Thomas
av Droopy
Jag har testat Biltemas, volvos, Rustas och Classes mussepiggmaskin och av n ågon anledning så var classes betydligt tystare än de andra, min egen cyclo clone som inköptes för 15år sedan låter som en stenkross, men den fungerar fortfarande, har för mig att jag betalade runt 500pix då, en Cycklo kostade 8lök på den tiden :-O)
Användarvisningsbild
av milktrucker
En liten uppdatering då...

Så här ett halvår efter poleringen och lackkonserveringen ser bilen identisk ut med i somras. Ser ut som om bilen var polerad igår, den är len som en babystjärt fortfarande. :lol:
glansen och djupet i lacken är också oförändrad.

Är mer än imponerad av Toughguard
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]