Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
Jag vände mig till handlaren där jag köpt fälgarna. De skickade frågan med bilder vidare till Volvo centralt. Idag kom svaret:

"Vi anser inte detta vara tillverkningsfel utan det ligger inom Volvos normer"

Ja, vad ska man säga om det? Man tar sig för pannan!
Användarvisningsbild
av lexus
SA4AQS skrev:vatten vägsalt bromsdamm det är inte så konstigt att det oxiderar specielt om du är och repar lacken också, det är bara att slipa ner och lacka om dom med en tätare lack
Problemet är bara att det inte finns några synliga skador där oxidationen uppstår. Dessutom är det på fälgens insida där ytbehandlingen redan från början är betydligt sämre än på fälgen i övrigt. Man kan väl knappast behöva slipa om hela fälgarnas insidor bara för att de brustit i tillverkningen. Det känns inte som att det jobbet borde ligga på mig. Dock anser tydligen Volvo det.
av Rumpnisse
Har ångest. Köpte nya vinterhjul som kom på plåtfälgar vilket känns tråkigt nu när jag lagt så mycket på köpa denna nyare bilen. Funderar lite på kränga över dom på mina Volvo Nodus-aluminiumfälgar. Men kanske synd att förstöra dom, sällan dom syns på blocket och säljs fort som tusan. Kommande sommar överväger jag dock köpa något lite större och roligare inom fälg och däck.

Finns det fler fördelar med att köra plåtisar under vintern som man kanske bör ha med i beslutstagandet?
Användarvisningsbild
av P210
Mina original vinterfälgar är inne på fjärde säsongen och de tenderar oxidera i fickan runt luftventilen, förmodligen svårt att få bort allt salt som fastnar där..
Salt och aluminium är ingen bra kombination, oxid, missfärgning och lacksläpp får man räkna med till slut, bästa vore att köpa billiga eftermarknadsfälgar och sälja av rubbet när däcken är halvslitna, sedan köper man nytt igen....

Fördelar med svarta plåtisar är att du slipper tvätta dem... eller förse dem med släta lättvättade hjulsidor.
Skulle vilja hitta ett par vinterfälgar med mjuka runda hörn och utan fickor för smutsen att fastna i, typ dessa missfoster (fast jag vill ha ett par snygga OCH lättvättade..):
Bild
Annars kunde man göra världen en tjänst och låta en omgång Librafälgar frätas upp av vägsaltet i förtid, ty fulare volvofälgar får man leta efter ..och lättvättade ser de ut att vara också!
Bild
av Rumpnisse
Angående navkapslar/hjulsidor. Har inte Volvo gjort några nya modeller nu på några år - är det bara aluminiumfälgar som gäller på nyare bilar?

Baserar frågan på att jag bildgooglade och hittar bara bilder på gamla klassiker från ungefär samma tidsålder som denna: Bild
Användarvisningsbild
av C30robban
Rumpnisse skrev:Angående navkapslar/hjulsidor. Har inte Volvo gjort några nya modeller nu på några år - är det bara aluminiumfälgar som gäller på nyare bilar?

Baserar frågan på att jag bildgooglade och hittar bara bilder på gamla klassiker från ungefär samma tidsålder som denna: Bild
Bild

tror att dessa är dom senaste.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]