Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Ola311
Tjena. Vad säger ni om att sputa hela bilen med kallavfettning och sen spruta av med högtryck nu dom kalla dagarna när man inte vill stå ute med svamp?? Bra eller ska man köra maskintvätt eller tvätthall??
Användarvisningsbild
av milktrucker
en bra lackkonservering och tvätta med schampoa någon gång per vecka om man kör på saltade vägar. Är man lat spolar man av med ljummet vatten från en trädgårdssläng. Högtryckstvätten sliter på lack och lackskydd om den används regelbundet.
av Droopy
Ola311 skrev:Tjena. Vad säger ni om att sputa hela bilen med kallavfettning och sen spruta av med högtryck nu dom kalla dagarna när man inte vill stå ute med svamp?? Bra eller ska man köra maskintvätt eller tvätthall??
Jag kör med petroleumavfettning + alkalisk avfettning + högtryck året runt, svampar inte många gånger per år.
Jag har kört med högtryck i 20år utan några som helst problem, att högtryck skulle slita på lacken är osannolikt enligt mig.
Användarvisningsbild
av knut1955
Har brukt høytrykksspyler på mine biler siden 1985, aldri opplevet slitasje på lakken :-) I vinterhalvåret med salting bruker jeg kaldavfetting fra biltema + høytrykk, og svamp + såpe en gang i mellom. Har aldri hørt at høytrykk skader/sliter på lakk - tvert om - før høytrykksspyeren kom ble det mange riper i lakken etter spyling med hageslange og så vask med svamp som dro skitet utover ytene...
Användarvisningsbild
av Micce1980
En lattvätt för mig innebär att först spraya med Turtle Vax svarta flaska Prewash-T sedan spola av på en 10- eller 20 kronors högtryckstvätt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kallavfettning kan man va lite försiktig med över dörrhandtagen. Man vill inte att det rinner ner i dörrarna.
Övriga bilen mår bättre av en mild alkalisk avfettning.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]