Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av AndreasLatth
Hej!
Jag är ny här på forumet och ni verkar ju som ett bra gäng här!
Så jag tänkte bara höra runt lite vilka erfarenheter ni har av olika bilvårdsfirmor runtom i Jönköping.

Jag har planer på att lämna in min bil på helrekond. Har precis köpt en V50 D2 classic -12.
Det jag är ute efter är ett bra skydd av lacken då jag kör närmare 5000 mil om året. Men även någon slags skydd av läderklädseln, så den håller sig fin och ren.

Så vilka firmor har ni använt er av och vilka rekommenderar ni?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Mr Cap, ligger mellan djurmagazinet o djursjukhuset på herkulesvägen, är det jag känner till. En bekant är väldigt nöjd med deras solskyddsfilm, jag är det inte. Filmen ljusnade efter typ 3 år och jag hade protesterat direkt. Har volvo orginal solfilm i min bil och den är fortfarande fin efter 13 år.
Kanske inte var beskedet du sökte, men det är iaf sanningsenligt.

Hur som helst ska du inte bli lurad av ditec o dyl. Inget varar för evigt, utan kräver återbehandling årligen.

när det gäller läderklädsel så har jag provat flera olika, bl a turtle, volvos och smartabs medel. Sämst var volvos, den jag gillade mest var turtle som gav en bättre känsla i lädret. Eventuell lädertvätt kör jag med smartabs stora flaska som räcker oerhört länge. Gör behandlingen varje vår och höst. Tar ca 30 min. Denna biten finns ingen anledning att betala tusentals kronor för att någon annan gör.

Lackskyddet kräver lite mer kunskap eftersom det innebär polering, men det är inte svårt att lära sig. Lackskydd finns både som vax och som kemiskt, upp till ca 15-18 månader.
Ska du ändå göra behandling för tusentals kronor varje år tjänar du på att göra det själv.
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns en supertrevlig och duktig kille som håller till i Bankeryd , leta efter adressen eller mail på Facebook. Leta efter Mortil..

/Thomas
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]