Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rallz
Tjenare! Fick tyvärr ett samtal från sambon idag om att hon kört ner i en stor jävla pöl och att läppen hade gått i 3 bitar.
Läppen är gjord av abs-plast.
Har läst om plastsvetsning samt om loctites 2-komp lim. Men de är mestadels från folk som fått sprickor. Går det och sätta ihop 3delar som totalt knäckts? Eller är det tyvärr kört?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.26 MiB) Visad 2899 gånger
Användarvisningsbild
av P210
Aceton löser ABS-plast. En huskur är att lösa upp LEGO-bitar i Aceton och vänta tills det liknar gammalt tuggummi och limma med!
Torkar dock långsamt, se till att kunna fixera det över natten i något skruvstäd så du slipper hålla.
Annars testa pensla Aceton direkt på skarvarna.

Googla på Tangit ABS - det är annars ett "riktigt" lim för ABS-plast.

Du har ju tur som har en "baksida", där kan du armera rätt rejält! Leta efter ett fint metallnät, typ "Biltemas grill-modifierings-galler" Värm med varmluftspistol och "rolla" ned det i plasten med ett hemmagjort verktyg med typ ett kullagerhjul på spoilerns baksida.
Läppens på spoilerns undersida syns ju inte jätteväl framifrån, en tunn remsa aluminumplåt i rätt förm kan popnitas fast för att styva upp/hålla ihop också!
Köp glasfiberspackel och smeta på en längre sträcka på insidan för att förstärka.
av semmelman
Jag skulle limma ihop två olika plastsorter i en stötfångare för några år sen och prövade lite olika lim som fanns i trakten (utom den riktiga proffsmetoden för det fanns inte för vanlig konsument) men fann att glasfiberspackel var det som fäste bäst (bäst alltså inte jättebra, kunde ta isär med kraft), enkelt att testa alla fall att smeta på lite sånt på baksidan, gör rent först å rugga lite å smeta på tjockt och håll tummarna. Det om du inte orkar, de två-tre metoderna sagda ovan är nog bättre.
På järnaffären hade de ett lim till avloppsrör av pvc/abs whatever, de grå, jag testa inte det då jag hade en annan sorts plast, men det kanske var bra, förmodligen liknande Tangiten.
av Jonas_latt
Antingen limmar man på en plåt eller aluminium list bakom.
Eller plastar in " listen" plast går köpa i färg affär. Och det sitter kan jag lova ☺
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]