- tis 23 sep 2014, 22:23
#901149
Man polerar för att få bort repor samt göra lacken blank och glansig. Beroende på hur sliten den är och vilken kvalitet den är av tar det 1-2 dagar med bra maskiner och polermedel. Att göra det för hand leder till ett mycket sämre resultat eller förslitningsskador.
För att få skyddet att fästa bra är det viktigt med en noggrann tvätt. Det innebär flera steg av avfettning samt ev tvätt med lera eller motsvarande.
Utan eller enkel polering ger alltså en sämre glans och en repig lack under lackskyddet. Ser tråkigt ut men har ingen praktisk inverkan.
Jag har testat Ultima och Cquartz (original och CQUK) på flera bilar under flera år. CQ håller ett drygt år om man kör omkring 2500mil. Ultima i några månader. Som lite nördig brukar jag försöka göra bilarna två ggr per år.
Finns att köpa på många ställen, bland annat här: http://www.streetpower-rekond.se
Det är inte svårt att smeta på ett lackskydd, men det är svårt att polera bra och tvätta helt rent. När jag hjälpte en polare att tvätta hans bil inför ett lackskydd sa han efter drygt 2h "så här ren har jag aldrig sett en bil", då var vi inte klar.
Allt handlar om noggrannhet och detaljer.
För att få skyddet att fästa bra är det viktigt med en noggrann tvätt. Det innebär flera steg av avfettning samt ev tvätt med lera eller motsvarande.
Utan eller enkel polering ger alltså en sämre glans och en repig lack under lackskyddet. Ser tråkigt ut men har ingen praktisk inverkan.
Jag har testat Ultima och Cquartz (original och CQUK) på flera bilar under flera år. CQ håller ett drygt år om man kör omkring 2500mil. Ultima i några månader. Som lite nördig brukar jag försöka göra bilarna två ggr per år.
Finns att köpa på många ställen, bland annat här: http://www.streetpower-rekond.se
Det är inte svårt att smeta på ett lackskydd, men det är svårt att polera bra och tvätta helt rent. När jag hjälpte en polare att tvätta hans bil inför ett lackskydd sa han efter drygt 2h "så här ren har jag aldrig sett en bil", då var vi inte klar.
Allt handlar om noggrannhet och detaljer.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936