Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Man polerar för att få bort repor samt göra lacken blank och glansig. Beroende på hur sliten den är och vilken kvalitet den är av tar det 1-2 dagar med bra maskiner och polermedel. Att göra det för hand leder till ett mycket sämre resultat eller förslitningsskador.

För att få skyddet att fästa bra är det viktigt med en noggrann tvätt. Det innebär flera steg av avfettning samt ev tvätt med lera eller motsvarande.

Utan eller enkel polering ger alltså en sämre glans och en repig lack under lackskyddet. Ser tråkigt ut men har ingen praktisk inverkan.

Jag har testat Ultima och Cquartz (original och CQUK) på flera bilar under flera år. CQ håller ett drygt år om man kör omkring 2500mil. Ultima i några månader. Som lite nördig brukar jag försöka göra bilarna två ggr per år.

Finns att köpa på många ställen, bland annat här: http://www.streetpower-rekond.se

Det är inte svårt att smeta på ett lackskydd, men det är svårt att polera bra och tvätta helt rent. När jag hjälpte en polare att tvätta hans bil inför ett lackskydd sa han efter drygt 2h "så här ren har jag aldrig sett en bil", då var vi inte klar.
Allt handlar om noggrannhet och detaljer.
Användarvisningsbild
av Perra83
bjornw skrev:Det är inte svårt att smeta på ett lackskydd, men det är svårt att polera bra och tvätta helt rent. När jag hjälpte en polare att tvätta hans bil inför ett lackskydd sa han efter drygt 2h "så här ren har jag aldrig sett en bil", då var vi inte klar.
Allt handlar om noggrannhet och detaljer.
Så där ska det låta! En vanlig handtvätt hemma på garage uppfarten tar för mig ett par timmar. Tycker att alla borde lägga ner lite tid.

Det finns även en del skydd döljer mindre repor men det är inte att rekommendera.
av Enka
Tack bjornw för tålamodet att förklarar.
Eftersom jag inte har en poleringsmaskin, kan man kör med lera för hand på hela bilen?
eller ska man investerar på en poleringsmaskin?

Edit: Nu har jag läst på lite mer.
1. Avfettning. Vanlig avfettningsmedel från macken? eller/och lera?
2. Polering. Poleringsmaskin med kornfinhet(?) 2000-3000? Flertrissa oscillerande maskin.
3. Lack skydd. Typ Ultima, Cquartz.

Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
av StefanN
Risken om du inte är bekant i hur man polerar är dels att du får rosor men även att du går igenom lacken vilket blir väldigt obra.
Träna på nån bil där det kanske inte är så noga så du lär dig.
Användarvisningsbild
av bjornw
Avfettning kan du köpa antingen på macken, Jula, Biltema eller någon specialbutik. Olika fabrikat är förståss olika bra, du får prova vilka du gillar. Jag brukar köra med turtle super från jula. Prisvärd tycker jag.

Polering görs med ull eller skumtrissa. Fina sandpapper är slipning, något helt annat som du bör låta bli. Roterande maskin (enkel trissa) är svårare att köra och lättare att göra fel med, som StefanN säger. Oscillerande (ofta dubbeltrissa men inte bara) är lättare men det tar längre tid att få bort grova repor med dem.

Innan du börjar så läs på bilvardsforum.se. Finns mycket matnyttigt där kring både polering och lackskydd.
av Enka
Går inte att får någon aktiveringskod från dom....
Registrerat mig men har väntat 2 dagar på koden nu.
Användarvisningsbild
av Funk
Den kommer, men ibland tar det lite extra tid.
Jag skall meddela admin att kolla inboxen (jo, jag hänger där..)

/Thomas
av Enka
Funk skrev:Den kommer, men ibland tar det lite extra tid.
Jag skall meddela admin att kolla inboxen (jo, jag hänger där..)

/Thomas
Nu har det gått några dagar.
Har fortfarande inte fått någon aktiveringskod. Något fel på hemsidan?

Till bilvård igen.
Jag har ingen garageuppfart jag kan hålla mig på, bara en källargarage.
Fråga är hur jag ska göra. Jag bor 200 m från en tvätta-själv-hall. Där jag kan tvätta bilen, men sen när jag kör hem till garaget, för att polerar.
Finns det ju en risk att skit fastna på lacken mellan macken och garaget.
Hur ska jag säkerställa att lacken är rent innan jag börjar polerar. Tror inte grannarna blir glada om jag står och spola med massa vatten i källare.
Där finns ingen avringningshål i källaren.
Några idéer.
Användarvisningsbild
av crumpets
Waterless wash, helt klart. Tvätta ordentligt i hallen, sedan kör du hem och kör sådan "kemtvätt" för att få bort allt damm som fastnar på vägen. Det funkar grymt bra!
Användarvisningsbild
av Funk
Enka, du har PM

/Thomas
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]