Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tommty
Hejsan.

Köpte i all hast begangnade däck och fälg från en C30 fas 2 för att passa på 850. kolla bultcirkel innan men kollade inte måttet på centrumhålet och det skiljer lite. 850 verkar ha 65,1 och 63,3 på C30

Så min fråga är. kan jag köra med spacer för att få ut dem så att dem passar eller är det bara att börja och leta igen? :)
Användarvisningsbild
av P210
Har du råd med 5mm i ökad offset så visst går det bra med spacers av typ nr 1.
Vill du vara seriös skulle du hitta nr 8 med exakta diametrar Ø65,1 och Ø63,3
Bild

http://manton.se/sv/content/11-halborrade
https://www.specialfalgar.se/tillbeh%C3 ... acers.aspx

Lite överkurs men har du fälgarna utan däck är det inte omöjligt att få en verkstad att svarva upp fälgarnas hål till Ø65,1
Användarvisningsbild
av P210
Alla som anväder spacers av den platta typen går ju miste om centrumstyrningen, är man noggrann vi monteringen ska du få hjulet centrerat ändå.

Det finns jflera fälgar/bilmodeller där man monterar utan passning i centrumhålet, bultarna håller ju på dessa. Till och med fälgar med endast tre bultar och utan centrumhål funkar utan problem (läs Citroen)

Min duettrod är ett exempel på en bil utan centrumstyrning, Amazon har likadant;
Bild

Visst finns det en liten risk att fälgen blir felmonterad om man inte har passning i mitten, men då måste samtliga bultar med sin koniska anliggningsyta också sitta snett osv. En konisk bult strävar ju automatiskt efter att centrera sig mot bulthålets anliggningsyta.

De flesta eftermarknadsfälgar har ju endast en tunn plastring som är ihålig och ganska vek och kan omöjligt hålla bilens vikt.
Däremot är det en utmärkt monteringshjälp. Fälgen centreras av ringarna under monteringsfasen, när bultarna dras åt ska ringarna bli obelastade, fälgen finjusteras och "låses fast" i centrum med hjälp av konan i bultarna.
av Tommty
ska ut och mäta och kolla om 5mm spacer funkar. gillar dessa libra fälgar så vill helt inte leta nytt :)

tack för förklaringen!

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]

Den har startat villigt många gånger n[…]

Om du har airbag är det en ytterst god ide at[…]