Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jo den stämmer säkert. Men om en kund (Volvo?) beställer ett batteri efter en viss specifikation, så blir det tillverkad efter den förhoppningsvis. Varför skulle den fabriken göra sämre batterier med sitt eget varumärke på :?: Jag är inne på samma tankegång som i mitt fall med startbatteriet till båten jag köpte på Biltema som var tillverkat av Banner. Innan jag köpte det var jag hos SGA och tittade på ett identiskt Bannerbatteri (Med Bannerlogga på) som var dyrare. Nu är ju Volvo inte kända för att ha överdrivet låga priser, så jag tänkte att det möjligen skulle gå att köpa ett "Volvobatteri" utan Volvologga på till lägre pris hos annan återförsäljare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo. Biltema. Ok med fler har ju ingen egen batterifabrik. Och vem som tillverkar varierar säkert!
Vill man hålla ned kostnaden kan man tillverka utan kuvert till cellerna. Minska mängden bly m.m.
Så vist kan en o samma fabrik spotta fram olika kvaliteter, beroende på vad kunden vill ha.
Även när man gör egna produkter så har man ju olika sorter att välja mellan, med olika kvalitet. (Varta har ju blå och silver m.m.)
Användarvisningsbild
av SvenB
Betyder det att Volvo har olika leverantörer av batterier?
av andy78
Det spelar ingen roll egentligen vilket märke man köper eller hur bra kvalite det är om man ändå inte sköter om batterierna.

Köp bra grejer men underhåll batterierna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har ingen aning var Volvo köper dina batteriet. Men det skulle förvåna mig om dom sedan begynnelsen har haft en o samma leverantör.
Det är dessutom bra att ha minst tvålevrantöter, då än man mindre känslig om nån leverantör får nån form av problem.
Användarvisningsbild
av SvenB
Att jag frågade beror på att man får så otroligt olika betyg på Volvobatterier. Jag, och många med mig, har haft Volovobatterier som hållit många år. Medan en del andra rubricerar Volvobatterierna som "rena skiten". ??:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
Dom som sitter i V70II diesel 2009-2011 höll så bra. Men det behöver inte vara batteriet fel, utan att man använder bil/värmare på ett sätt som gör att batteriet förbrukas fortare.
I min bil höll första batteriet två år. Inte batteriets fel... Jag gick upp i dimension, o nu har det hållit i 12 år. (Båda står det Volvo på)
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var detta jag menade. Lite skötselråd alltså, hjälper. :D
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Det här sitter i min 2014 V70 D3 med S/S(Start/Stop), bilen tillverkad 2014-09.
(Sitter ett litet AGM batteri för Start/Stop också)

AGM batteri
HAG308162 1 0297
Volvo
VRLA / AGM
Seled Battery
12 V 70 Ah 760 CCA (A) (EN)
31255132
Made in Germany
594 755 RA

/Bo

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?