Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sellman
hej ígen!

jag har hört någonstans att man skall ha ett relä till varje ljus när man monterar trippelmontage med extraljus, är det nödvändigt?

sen om det är någon som kan ge synpukter och tips på detta med en extra knapp till extraljusen eller om man skall lägga dom så att dom alltid tänds tillsammans med helljuset....

tacksam för synpunkter och tips på dessa frågor

/sellman
av Dykaren
Du kan ha ett relä till ett ljus och dela ett relä på två ljus men inte tre på ett relä. Vad det sen gäller knapp så tror jag att det är ett måste vid besiktning, jag hadde inte det på min förra bil men jag tar bort jordningen till extraljusen när jag ska besikta istället.
Användarvisningsbild
av Loner
Ett relä till varje lampa gör att reläet håller mycket mycket längre..

Klart du skall köra med knapp, det är ju en mycket snyggare lösning.

/L
av jbl
Kör man med 100wattare i varje lampa så lär tungan bränna fast för eller senare på ett 40A relä.

Jag har endast 55Wattare i mina tre bigknick och det har funkat bra under två år. Det är Volvos ledningssats med knapp jag har och relät är på 40A..

Det är just start strömmen som peakar och kan orska fastbränning av tungan. Kontinuerlig drift om man bortser ifrån startströmmen som uppstår så går det även med 100Wattare på ett 40A relä. Men säkrast att ha ett till varje lampa vid 100Watt. Det blir en väldigt stor skillnad mellan 100Watt och 55Watt vad gäller ström och ljus så det är lätt att frestas att trycka i 100Wattare med endast ett 40A relä. För vissa verkar det fungera medans andra får byta relä ofta.
av Dykaren
Jag har två reläer till mina tre Hella Ralley Blue med 100W i min andrabil och det funkar klockrent. Hände i början några gånger att något av reläna hängde sig men nu är det länge sedan det hände senast.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]